O projekcie

Wiele dzieci spędza całe wakacje na podwórkach, w przestrzeni publicznej Świdnicy. Od czterech lat w ramach akcji „Lato na podwórku” jesteśmy tam z nimi. W jakim celu? Pragniemy pomóc im pokonywać powszechny dziś problem z nawiązywaniem relacji oraz wyposażyć w inspirująca wiedzę i nowe umiejętności. Nauczyć współpracy, odpowiedzialności i wrażliwości na nasze najbliższe otoczenie. Chcemy w ten sposób wykorzystać kontekst podwórka, jako wspólnej przestrzeni, mającej duży potencjał integracyjny dla jego mieszkańców. W ramach projektu, na wybranych podwórkach w Świdnicy, przez całe wakacje odbywają się bezpłatne animacje i zajęcia edukacyjne, prowadzone przez doświadczony zespół pedagogów i animatorów kultury.


Aktualna edycja: „Bezpieczna szkoła, bezpieczne podwórko”

Projekt edukacyjno-prewencyjny z zakresu bezpieczeństwa na drodze i zasad udzielania pierwszej pomocy, adresowany do uczniów szkół podstawowych (klasy 1-8), w ramach którego ponad 800 dzieci ze Świdnicy korzysta z bezpłatnych zajęć edukacyjnych. Celem projektu jest poprawa świadomości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz pierwszej pomocy, a także promocja prawidłowych postaw uczestników ruchu drogowego. Na projekt składają się następujące działania:

  • zimowisko „Zdrowe i Bezpieczne ferie” w czasie ferii zimowych, podczas którego uczestnicy szyją misie, które za pośrednictwem świdnickiej policji i pogotowia trafią następnie do dzieci – ofiar wypadków;
  • „Kacper” – widowisko edukacyjne dla pierwszoklasistów;
  • szkolenia z zakresu pierwszej pomocy dla trzecioklasistów;
  • warsztaty z wykorzystaniem metodologii „design thinking” adresowane do uczniów klas 4-8.

Dodatkowo wszystkie szkoły biorące udział w projekcie zostaną przez nas wyposażone w tablice edukacyjne oraz „plecak –apteczkę”, który zostanie wypełniony profesjonalnym sprzętem do udzielania pierwszej pomocy. Wszystkie działania zaplanowane w ramach projektu mają bezpłatny charakter.

Projekt „Bezpieczna szkoła, bezpieczne podwórko” jest realizowany dzięki wsparciu Firmy PZU w ramach programu „Pomoc to moc”. Partnerami projektu są Starostwo Powiatowe w Świdnicy i Gmina Miasto Świdnica.


Galeria


Archiwum

Edycja 2018

W 2018 roku, już po raz trzeci z rzędu, gościliśmy z projektem „Lato na podwórku” na wybranych podwórkach w Świdnicy, gdzie przez całe lato odbywały się bezpłatne animacje i zajęcia edukacyjne różnego rodzaju, wszystkie prowadzone przez doświadczony zespół pedagogów i animatorów kultury. Zeszłoroczna edycja została zorganizowana we współpracy z Wydziałem Spraw Społecznych i Polityki Socjalnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy. W programie podwórkowych spotkań znalazły się zajęcia profilaktyczne, animacyjne, plastyczne, artystyczne, sensoryczne oraz sportowe adresowane do najmłodszych mieszkańców naszego miasta.

„Lato na podwórku” to projekt z zakresu animacji kultury i rewitalizacji społecznej, którego zamysłem jest wykorzystanie metod animacyjnych i różnorodnych środków wyrazu artystycznego w procesie zmiany społecznej. Jednak przede wszystkim jest to projekt, w którym świdniczanie wspólnie robią coś wartościowego dla dzieci w swoim najbliższym otoczeniu. W 2018 roku animatorzy i wolontariusze odwiedzili podwórka aż 24 razy, z przygotowanych zajęć skorzystało ponad 400 dzieci, w wieku od 2 do kilkunastu lat. W ramach trzeciej edycji projektu przygotowaliśmy także specjalną ofertę szkoleń dla naszych animatorów i wolontariuszy, wspierając tym samym rozwój ich umiejętności i kompetencji.

Jak pracowaliśmy na świdnickich podwórkach? Naszym animatorom jak zwykle nie zabrakło kreatywnych pomysłów. Powstała indiańska wioska, wulkan, który naprawdę wybuchał, odbyły się wyścigi w workach, budowanie miasta z kartonów i tradycyjne gry podwórkowe. Dzieci uczyły się także tańca oraz języka angielskiego. Dzięki wspólnej pracy mieszkańców, wolontariuszy i partnerów kultura w wielu przejawach znów zagościł w przestrzeni Świdnicy – przestrzeni nam najbliższej, codziennej, podwórkowej. Głęboko wierzymy, że właśnie dzięki tego typu inicjatywom możliwe jest budowanie społeczności opartej na empatii i więziach międzyludzkich, a zaangażowanie świdniczan motywuje nas do dalszej pracy z najmłodszymi.

Działanie było dofinansowane jest ze środków pochodzących z opłat za sprzedaż alkoholu w ramach realizacji zadań Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Gminie Miasto Świdnica na 2018 rok.

Edycja 2017

Po raz drugi Lato zagościło na świdnickich podwórkach. Kreatywne zajęcia dla dzieci odbywały się bezpośrednio na podwórkach, na obszarach zdiagnozowanych jako trudne społecznie (ulica Przechodnia, ulica Gdyńska) oraz takich, które w toku realizacji projektu wskazywali nam sami mieszkańcy, ze względu na dużą ilość dzieci mieszkających w okolicy (Osiedle Zarzecze). Poprzez udział w zajęciach dzieci zyskały alternatywę dla spędzania wolnego czasu w wakacje. Była to też okazja do integracji, poznawania się nawzajem i zdobywania nowych umiejętności.

Nowym elementem projektu były również wyjazdy do miejsc ważnych dla polskiego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Dzięki realizacji projektu dzieci ze świdnickiej placówki SPDC Serce pojechały na Wawel oraz do Hydropolis, dzieci z Sokołowska pod Wałbrzychem miały okazję zobaczyć
wrocławskie Humanitarium a dzieci z Lądka Zdroju odwiedziły Teatr Lalek i Muzeum Pana Tadeusza. Program wyjazdów każdorazowo był dostosowany do zgłaszanych nam przez opiekunów preferencji. Dodatkowo świdniccy seniorzy mieli możliwość wzięcia udziału w spektaklu Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk, który odbył się w Kościele Pokoju w Świdnicy.

Edycja 2016

Projekt „Lato na podwórku” ma na celu zainicjowanie działań z zakresu animacji i edukacji kulturalnej oraz upowszechniania kultury, wspierających proces wyrównywania szans w dostępie do kultury i edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży ze Świdnicy, w tym zwłaszcza z tych, które pochodzą z trudnych społecznie środowisk. Działaniami objęliśmy cztery wybrane podwórka w centrum Świdnicy, na których z naszej oferty mogło skorzystać jak najwięcej dzieci. W ramach projektu skupiliśmy się na organizowaniu ciekawych i wartościowych działań animacyjnych, edukacyjnych i artystycznych dla dzieci, ale przy tej okazji poznaliśmy ich rodziców i innych mieszkańców okolicznych osiedli, dzięki czemu mogliśmy bliżej poznać ich sytuację, potrzeby, problemy oraz wyzwania dnia codziennego. Obserwacja sposobu ich funkcjonowania oraz przeprowadzone z nimi rozmowy stanowiły dla nas ważny element diagnozy, niezbędny w procesie rewitalizacji społecznej w tych konkretnych obszarach. Wszędzie spotykaliśmy się z dużym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem, odzew na prowadzone działania był bardzo pozytywny. Udział we wszystkich zajęciach miał otwartą formułę, każdy mógł się przyłączyć, wszystkie zajęcia odbywały się bezpłatnie. Na podwórkach, na których planowaliśmy w danym tygodniu działania, 2 – 3 dni wcześniej wieszaliśmy charakterystyczne plakaty z żółtym misiem i balonikami. Zapewniliśmy również poczęstunek podczas animacji – były bowiem podwórka, gdzie dzieci przychodziły do nas po prostu głodne. Zawsze na miejscu staraliśmy się więc mieć kanapki, lemoniadę i owoce. Regularne pojawianie się na kilku wybranych podwórkach pozwoliło nam nawiązać przyjaźnie, zdobyć zaufanie rodziców, poznać kontekst lokalny oraz sytuację danej mikrospołeczności.

W ramach projektu zrealizowaliśmy 150 godzin animacji. Przez całe wakacje z naszej oferty skorzystało niemal 200 dzieci. Dla wielu spośród tych dzieci był to jedyny kontakt z kulturą przez całe wakacje. W ramach naszych podwórkowych zajęć odbyły się min. warsztaty budowania z kartonów, lekcje tańca, konkursy talentów, animacje typu klanza, gry i zabawy podwórkowe, pikniki sąsiedzkie, zajęcia plastyczne, projekcje filmowe. Wszystkie te zajęcia spełniały funkcję integracyjną, jednocześnie pozwalając na rozwijanie nowych umiejętności i talentów oraz naukę funkcjonowania w otoczeniu społecznym. Przeprowadzona przez nas diagnoza nie skończyła się na etapie researchu, można powiedzieć, że prowadziliśmy ją przez cały czas trwania projektu, poznając coraz lepiej środowisko, w którym pracowaliśmy, zdobywając zaufanie. Zdobyte w ten sposób informacje pomogą nam lepiej planować działania w kolejnych latach, tak aby były adekwatne do potrzeb i oczekiwań naszych odbiorców i abyśmy mogli docierać z nimi do tych najbardziej potrzebujących.

Projekt był realizowany w ramach dofinansowania przyznanego przez Gminę Miasto Świdnica.