Wiosna 2019 / Wrocław

12.02.2019 – Aleksandra Janus: zasoby sztuki w internecie

Za sprawą prowadzonej na szeroką skalę digitalizacji zasobów muzeów, archiwów, bibliotek i galerii, znaleźliśmy się w sytuacji niemającej swojego precedensu w historii – internet pełen jest zasobów kultury i sztuki, które mamy na wyciągnięcie ręki. Badania prowadzone przez Centrum Cyfrowe oraz Małopolski Instytut Kultury dowodzą jednak, że odpowiedź na pytanie o to, jak ich szukać, z których z nich można legalnie skorzystać i w jaki sposób, nie jest oczywista dla większości użytkowników sieci. Podczas spotkania zmierzymy się z tymi pytaniami, przyjrzymy się temu, jak wygląda sytuacja zasobów sztuki współczesnej na tle innych, starszych treści i omówimy zakres swobody użycia cyfrowych zasobów kultury atrakcyjnych dla artystów, edukatorów i kuratorów sztuki.

O prowadzącej:
Aleksandra Janus – antropolożka, badaczka, kierowniczka Pracowni Otwierania Kultury w Centrum Cyfrowym, kuratorka i współautorka projektu Laboratorium muzeum, współzałożycielka grupy badawczej Kierunek Zwiedzania, absolwentka studiów doktoranckich w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Prowadzi badania publiczności instytucji kultury, specjalizuje się w badaniu doświadczenia zwiedzających w muzeach, współpracuje z instytucjami poszukującymi efektywnych sposobów angażowania publiczności i wspiera je w otwartym dzieleniu się zasobami. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci i rolą instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.
O prowadzącej: Aleksandra Janus – antropolożka, badaczka, kierowniczka Pracowni Otwierania Kultury w Centrum Cyfrowym, kuratorka i współautorka projektu Laboratorium muzeum, współzałożycielka grupy badawczej Kierunek Zwiedzania, absolwentka studiów doktoranckich w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UJ. Prowadzi badania publiczności instytucji kultury, specjalizuje się w badaniu doświadczenia zwiedzających w muzeach, współpracuje z instytucjami poszukującymi efektywnych sposobów angażowania publiczności i wspiera je w otwartym dzieleniu się zasobami. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci i rolą instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.

9.02.2019 – Anna Kalinowska: ART OF USER SELF. Codzienne działania użytkownika czy kreacja nowych tożsamości?

Kim jest użytkownik rozmaitych narzędzi technologicznych w 2019? Świadomym konsumentem personalizowanych treści, a może zagubionym w ilości danych normalsem? Coraz częściej tworzenie efektywnych komunikatów i sposobów realizacji artystycznych opiera się na celnej diagnozie sieciowych miejsc, gdzie znajdują się odbiorcy naszego działania lub gdzie już nie bywają i dlaczego. Wiele z tych powodów może być związanych z podświadomym traktowaniem korzystania jako technologii self, czyli możliwości autokontroli, automatyzacji i doskonalenia siebie w życiu codziennym.

Podczas spotkania poszukamy miejsc i sposobów angażowania odbiorców działań artystycznych w sieci oraz przyjrzymy się współczesnemu użytkownikowi na bazie autorskich badań jakościowych.
Uczestnicy będą zaproszeni do wspólnej interakcji, podczas której wybiorą aspekty wymagające z jednej strony największej dozy refleksji, a z drugiej – samokontroli. Czy lawirowanie między tymi motywacjami to sztuka tworzenia siebie w sieci?

Zastanowimy się także nad współczesnymi dziennikami tożsamości. Dlaczego tożsamość stała się tak płynna w dobie nowych mediów i z czego wynikają trendy kreowania jej w coraz to nowych kanałach? Na koniec w odniesieniu do cyklu BIENNALE WRO 2017 „Feel like self” spróbujemy uchwycić granicę między „ja” autora a dziełem artystycznym.

O prowadzącej:
Anna Kalinowska – kulturoznawca, doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Humanistycznospołecznego SWPS. Zajmuje się diagnozowaniem codziennych praktyk użytkowników sieci. Realizuje badania jakościowe dotyczące technologii self (czyli analogowych i cyfrowych narzędziach i metodach autokontroli i samodoskonalenia), a także projekt popularyzujący popkulturową adaptację tego zagadnienia: odado.xyz. Przygotowuje interdyscyplinarną monografię o technologiach self, która ukaże się w 2019 roku. Prelegentka i współorganizatorka licznych konferencji naukowych, m.in.: Kongresu Edukacji Medialnej, Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TechSpo, Zjazdu Kulturoznawczego. Wykładowca Cyber Akademii – projektu realizowanego w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Zawodowo związana przez kilka lat z promocją wydarzeń i organizacji lokalnych. Prowadziła pierwszą na rynku agencję lokalnej promocji LokaLOVE. W działaniach skupia się w dużej mierze na rozwijaniu kompetencji miękkich swoich odbiorców, dlatego w przygotowanych warsztatach często łączy doświadczenie PRowca z praktycznymi pomysłami wykorzystania nowych mediów.

26.02.2019 – Kamil Śliwowski: Jak Creative Commons zmieniły Internet?

Informacja nie tylko chce być wolna, ale również ludzie pragną wolnej (i darmowej) informacji, muzyki, filmów… W myśl tej zasady większość treści w sieci dostępna jest za darmo lub płacimy za nią w takich walutach jak nasze dane osobowe, wyświetlanie reklam lub za pomocą nowych systemów wspierania autorów społecznie np. za pomocą crowdfundingu. Aby działało to na korzyść zarówno odbiorców jak i twórców, potrzebne są reguły takich transakcji, nie tylko prawne, ale również etyczne. Spośród wielu narzędzi, które temu służą, jednym z najpopularniejszych są licencje Creative Commons. Przez ostatnie kilkanaście lat spopularyzowały się w sieci, sprawdziły w nieoczekiwanych miejscach jak nauka i biznes, a w świecie kultury zadomowiły w instytucjach publicznych, nadal stoją przed wyzwaniem by sprawdzić się jako narzędzie dla indywidualnych artystów. Jak wygląda stan wolnej kultury i licencji CC dziś i co może czekać je w przyszłości?

O prowadzącym:
Kamil Śliwowski – trener i animator edukacji medialnej, specjalizuje się w wykorzystaniu nowych technologii w edukacji, zwłaszcza w konteście prawa autorskiego oraz ochrony prywatności. Na codzień współpracuje z fundacją Katalyst Education, Koalicją Otwartej Edukacji, Fundacją Panoptykon i Creative Commons Polska. Autor gry edukacyjnej o prywatności w sieci “Trzęsienie danych”, bloguje o nowych technologiach i otwartych zasobach w edukacji na www.otwartezasoby.pl.

28.02.2019 – Agnieszka Jelewska: Środowiska sieciowe: eksperymentalne praktyki twórcze z pogranicza sztuki, nauki i technologii

Tematem wykładu będzie przedstawienie różnych modeli sieci jako sprzężonych ekosystemów: od sieci biologicznych, przez teleinformatyczne, aż do asamblaży podmiotów ludzkich i nieludzkich. A zatem sieci omówione będą między innymi w perspektywie enwironmentalizmu, cybernetyki i współczesnego posthumanizmu. Ta szeroka perspektywa analityczna pozwoli nam inaczej spojrzeć na kulturę cyfrową, włączając w nią eksperymenty prowadzone na pograniczu sztuki, nauki i technologii.

O prowadzącej:
Agnieszka Jelewska, profesor UAM, pracowniczka Instytutu Teatru i Sztuki Mediów, medioznawczyni, dyrektorka i współzałożycielka Humanities /Art /Technology Research Center na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (artandsciencestudies.com). Bada przede wszystkim transdyscyplinarne relacje pomiędzy nauką, sztuką, kulturą i technologią w XX i XXI wieku, ich wymiar społeczny oraz polityczny. Autorka książek Ekotopie. Ekspansja technokultury oraz Sensorium Eseje o sztuce i technologii. Prowadziła wykłady m.in. na Kent University w Cantenbury, Folkwang Universität der Künste w Essen, Harvard University, Boston, Emerson College, Boston. Kuratorka i współtwórczyni projektów z zakresu art and science: m.in. Transnature is Here (2013), Post-Apocalypsis (2015), Anaesthesia (2016). Za interaktywną instalację Post-Apocalypsis otrzymała wraz z zespołem Złoty Medal za soud design na międzynarodowym festiwalu Prague Quadriennial of Performance Design and Space (2015).


Jesień 2018 / Wrocław

23.10.18 – Anna Desponds (Fundacja Pełne Zanurzenie, StoryCode Warsaw, Odbiornik) – Alfabet nowych narracji

Wykład o tym, czym są nowe narracje w sztuce i kto za nimi stoi. Swoisty przegląd najciekawszych prac z dziedziny nowych mediów polskich i zagranicznych artystów.

Anna Desponds – menedżerka kultury, kuratorka filmowa. Wspótwórczyni wydarzeń i wystaw, ostatnio konferencji Digital Cultures. Interesuje ją nowe narracje audiowizualne i hybrydowa kultura cyfrowa. Razem z Agnieszką Słodownik opowiada o nich w podkaście Odbiornik magazynu dwutygodnik.com. Członkini zarządu Fundacji Pełne Zanurzenie i współorganizatorka sieci StoryCode Warsaw skupiającej twórców immersyjnych form narracyjnych, takich jak cinematic VR czy webdoki. W przeszłości związana m.in. z festiwalem dokumentalnym i firmą dystrybucyjną Against Gravity. Pracuje w Warszawie i Berlinie.

30.10.18 – Beata Śliwińska (Barrakuz) – Mix i Mash up kultury wizualnej

O hakowaniu projektów, tworzeniu nowej jakości w reklamie poprzez dekonstrukcje wizualne i łączenie znaczeń. O użyteczności kolaży – starego medium – w nowej odsłonie dla współczesnego odbiorcy. Jak projekt bardzo niszowy może reklamować dużą markę i nie być jednocześnie reklamą? Digitalizacja procesu twórczego, czyli droga od papieru do zaawansowanego projektu cyfrowego.

Beata “Barrakuz” Śliwińska – z wykształcenia architekt krajobrazu, z zamiłowania i zawodu visual designerka i ilustratorka. Mieszka i tworzy w Warszawie. Jest fanką kolażu i na tej technice opiera głównie swój styl pracy. Jest autorką postprodukcji graficznej sesji edytorialowych i modowych, okładek płyt muzycznych, okładek książek, ilustracji, oprawy graficznej wydarzeń kulturalnych, koncertów, a także identyfikacji wizualnych. Prowadzi autorski sklep internetowy z grafikami, prowadzi warsztaty graficzne. Techniki, z których najczęściej korzysta to kolaż digitalowy, ale bazuje także na analogach i tworzeniu odręcznych obrazków. Współpracuje m.in. z Adidasem, Audioriver Festival, Puro Hotels, Magazynem Usta, Asfalt Records, Charaktery, Skoda Polska, Local Heroes, Orska, Flirtini, Levi’s, etc. Jest autorką okładek płyt muzycznych spod szyldu U Know Me Records, Sony Music, Warner czy ART2. Projekty Beaty pojawiały się na łamach HUF Magazine, Newonce, Zwykłe Życie, Label Magazine, Futu, Fathers, KMAG, Lounge Magazine, Pismo. Jej pracę docenił i wydrukował włoski Vogue, a plakaty były prezentowane podczas LA Artistic Book Fair w Los Angeles. Nagrodzona w tym roku za Polish Graphic Design Award 2018 za najlepszą ilustrację prasową i wyróżniona za plakat komercyjny. Nominowana w kategorii Projektant w konkursie Projekt Roku 2017.

6.11.18 – Marek Straszak (Fundacja Movlab, Kolektyw Audiowizualny Animateria) – Złudzenia. Nowe media w sztuce

Jak technologia zbliża się do nas, wpasowuje w naszą percepcję, wpływa na postrzeganie. Wykład będzie traktował o technikach audiowizualnych w kontekście realizacji artystycznych i biznesowo-rozrywkowych. Czyli dokąd to wszystko zmierza i po co.

Marek Straszak – spektrum jego działań obejmuje głównie wizualne sztuki multimedialne: animacje, instalacje interaktywne oraz wizualizacje. Studia na Wrocławskiej ASP (Fotografia i Multimedia) i FH Krefeld (Grafik Design) , UdK Berlin (Media Eksperymentalne) oraz stypendium na Collage of Art w Sydney (Australia). Udział w przeciągu ostatnich 5 lat w ponad 40 warsztatach i kursach z zakresu sztuki operatorskiej, animacji (różnorodne techniki), programowania oraz instalacji interaktywnej w Polsce, Niemczech i Australii. Swoje prace prezentował m.in. na KAN Wrocław 2008, w Kazimierzu n. Wisłą, w CSW Zamek Ujazdowski Warszawa (Miasto krótkich filmów). Laureat konkursów: Art And Buisness – Obraz roku 2006, TVP2 Dolina Kreatywna, Vj Contest 2007 Bochum (DE), ArtByChance – world selection 2010, 1st prize Animation emerging award BubleGumFestival New York 2010, Grand Prix dla Animaterii (kolektyw audiowizualny) w Showreel Competition na Poznań Vivisesja Festival 2011. Obecnie jest rezydentem artystycznym w CK ZAMEK, razem z Tomkiem Gestwickim i Pawłem Czarkowskim koordynuje produkcje Filmu Interaktywnego. Jest członkiem Fundacji Movlab, kolektywu Audiowizualnego Animateria, udziela się twórczo przy Kluboksięgarni Głośna w Poznaniu. Podczas kilkuletniej działalności współpracował min. z AlterAlt, Aduma Interaktiv, Fundacja Ad Arte, CK Zamek, Human Art Technology Center.

13.11.18 – Jakub Koźniewski (PanGenerator) – Między bitami a atomami – o łączeniu świata fizycznego z cyfrowym w praktyce artystycznej

Tematem wykładu było omówienie nowych możliwości kreowania obiektów i sytuacji artystycznych, które łączą świat fizyczny z cyfrowym, na przykładzie działań grupy PanGenerator oraz najnowszych prac badawczych i eksperymentów z obszaru projektowania interfejsów i interakcji.

Jakub Koźniewski – projektant i artysta działający na polu nowych mediów w ramach kolektywu PanGenerator. Tworzy instalacje i obiekty interaktywne z nurtu tangible interaction, physical computing, internet of things. Jego prace są regularnie publikowane na najważniejszych portalach podejmujących tematykę sztuki, projektowania i nowych technologii oraz prezentowane na festiwalach i wystawach w Polsce i na całym świecie. Zdobywca Złotego Lwa w Cannes w kategorii Design w 2016 roku. Prowadzi zajęcia na podyplomowych studiach Creative Coding na School of Form.


Wiosna 2018 / Świdnica

05.04.2018 Natalia Romaszkan, Magdalena Kreis: Przepis na mały dizajn

W ramach projektu Lekcje Sztuki, Magdalena Kreis i Natalia Romaszkan – kuratorki projektu „Przepis na mały dizajn” – zaproszą na spotkanie, które przybliży uczestnikom ideę projektu oraz pozwoli wykonać samodzielnie kilka obiektów według tytułowych, przygotowanych przez projektantów przepisów.

„Przepis na mały dizajn” to projekt, w którym projektanci i grupy projektowe przygotowali inteligentne i dowcipne przepisy z myślą o odbiorcach w różnym wieku. Są one próbą zdefiniowania i uchwycenia dizajnu w naszym najbliższym otoczeniu. „Przepis na mały dizajn” testuje formułę otwartych licencji w odniesieniu do dizajnu – projektanci udostępniają swoje pomysły, a wraz z nimi dokładne instrukcje, jak wykonać zaprojektowane przez nich obiekty. Dzięki ich realizacji każdy może przekonać się, że dizajn to nie tylko rzeczy – to sposób myślenia o otaczającym nas świecie.

Tematem kwietniowej edycji Lekcji Sztuki jest kuchnia, więc skupimy się na przepisach dotyczących jedzenia i spędzania czasu wokół stołu. Wszystkich uczestników spotkania prosimy o przyniesienie ze sobą jednego talerza. Na spotkaniu będzie można kupić książkę zbierającą wszystkie przepisy przygotowane w ramach projektu.

Projekt „Przepis na mały dizajn” został zrealizowany przez galerię Dizajn BWA Wrocław w ramach programu „Teraz Dizajn! 2013” dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej o projekcie: http://starastrona.bwa.wroc.pl/pnmd/ Dizajn BWA Wrocław !

Prowadzące:
Magdalena Kreis i Natalia Romaszkan – kuratorki projektu „Przepis na mały dizajn” realizowanego przez galerię Dizajn BWA Wrocław, prezentowanego kilkakrotnie w formie wystawy i serii działań towarzyszących, a także publikacji i strony internetowej.

Współpracują od 2010 roku realizując działania twórcze i edukacyjne. Z działaniami warsztatowymi podróżują po całej Polsce na zaproszenie instytucji kultury i organizatorów festiwali, przekonując, że dizajn to wszystko to, co nas otacza.

12.04.2018 Krzysztof Kucharczyk, Magdalena Serafińska: Stół z powyłamywanymi nogami

Spotkanie ma na celu przedstawienie procesu powstawania oraz prezentację wystawy pokazywanej w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016: „Wielkie Żarcie, czyli stół w powyłamywanymi nogami”. Wystawa ta miała na celu obserwację procesu twórczego, który stoi na tworzeniem przedmiotów z zakresu szeroko rozumianego dizajnu. momentu, w którym ekspresja artystyczna spotyka się z określoną z góry funkcją przedmiotu.
Na spotkaniu chcielibyśmy porozmawiać na temat społecznego odbioru dizajnu, konkretnych doświadczeń z przedmiotami, które kształtują otaczająca nas przestrzeń. Czy jawią się jako przedmioty artystyczne, czy zauważalny jest pierwiastek kreatywny? A może priorytetem jest funkcjonalność? Czy granica między tymi dwoma elementami jest zauważalna, definiowalna? A może nie potrzebuje być ona w żaden sposób możliwa do określenia? Może po prostu na tym właśnie polega dobry dizajn.
Spotkanie polegać będzie na prezentacji całego procesu przygotowawczego wystawy wraz z efektem końcowym, czyli happeningiem i wynikającą z niego wystawą. Na tej bazie chcielibyśmy poruszyć ze słuchaczami wymienione wyżej problemy.

Prowadzący:
Krzysztof Kucharczyk – z wykształcenia historyk sztuki (UWr) i manager kultury (SGH), przez 4 lata kierował galerią Szkła i Ceramiki BWA Wrocław, producent i kurator licznych wystaw, przez ponad półtora roku pełnił funkcję głównego specjalisty ds. sztuk wizualnych w Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Od listopada 2016 Dyrektor ds. Artystycznych Instytutu Dizajn Kielce.

Magdalena Serafińska, rocznik 81’, Wrocławianka. Absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Od wielu lat praktykująca projektantka wnętrz. Miłośniczka popkultury, przede wszystkim zaś przejawów przenikania sztuki do sfery kultury i odwrotnie.

19.04.2018 Karina Marusińska: Wszystko ma się ze sobą zgadzać – ceramika w projektach Food Think Tank

Food Think Tank to fachowcy z wielu obszarów nauki i sztuki. Są wśród nich m. in. kucharze, bariści, artyści, rzemieślnicy, muzycy, architekci, kuratorzy i krytycy, antropolodzy, rolnicy, informatycy, prawnicy, chemicy. Skupieni wokół wspólnego procesu edukacji i rozwoju, tworzą nową wizję kulinariów. Przyświeca im hasło: „im więcej dajesz, tym więcej otrzymujesz”. Wszystkie realizowane przez nich projekty mają charakter eksperymentu. Karina Marusińska, która na co dzień pracuje na Wydziale Ceramiki i Szkła wrocławskiej ASP, jest odpowiedzialna za ceramikę. Podczas spotkania opowie jak przebiega komunikacja w tak dużej grupie indywidualności i jakie są tego efekty.

Prowadząca:
Karina Marusińka – mieszka we Wrocławiu. Jest artystką interdyscyplinarną, dydaktykiem, animatorką społeczno-kulturalną. Prowadzi działalność organizatorską i popularyzatorską. Współtworzyła grupę projektową Wzorowo (2008-2014). Należy do kolektywu Food Think Tank (od 2014) i grupy performerskiej Łuhuu! (od 2005).

26.04.2018 Tomek Krzeczkowski: Siejemy dobry ferment

Głównym tematem spotkania będzie omówienie procesu tworzenia konkretnych smaków na przykładzie rodzajów kombuchy marki Cudo Kombucha Tea, procesu fermentacji i szukania odpowiedniego balansu w procesie samego warzenia – poszukiwanie analogii między tymi procesami, a procesem twórczym w przypadku kreacji dzieła przez artystę. Oddziaływanie na zmysły napoju, a dzieła sztuki. Czy mamy tu jakieś punkty wspólne ? Jakie doznania towarzyszą podczas obydwu procesów? Design oraz identyfikacja wizualna, jako element tożsamości marki i strategii marketingowej na przykładzie marki Cudo Kombucha.

Podczas spotkania zapraszamy na degustację kombuchy i herbat.

Czym jest kombucha? To bezalkoholowy napój fermentowany, warzony na bazie najlepszych, wyselekcjonowanych herbat. Kombucha zwiera żywe kultury bakterii i drożdży w skrócie SCOBY(Symbiotic Culture of Bacteria and Yeast), które przeprowadzają fermentację i zamieniają zawarty w nastawie cukier na korzystne dla zdrowia kwasy organiczne i mikroelementy. Powstaje naturalny, smaczny napój, który doskonale gasi pragnienie, a przy tym zawiera probiotyki, witaminy z grupy B, naturalne kwasy i antyoksydanty oraz polifenole. Dzięki temu wspomaga organizm, wzmacnia odporność i przyspiesza procesy metaboliczne. Przez długi czas grzyb kombucha nie był nikomu znany, dopiero na początku XX wieku został ponownie odkryty na Kaukazie we wsi Karkasom przez japońską lekarkę, która przeprowadzała tam badania dotyczące długowieczności niektórych mieszkańców wsi. Znalazła tam wielu starych, nadzwyczajnie rześkich, krzepkich ludzi, których wiek sięgał powyżej 100 lat. Powodem dożycia tak wysokiego wieku przy zachowaniu pełnej witalności było spożywanie przez nich napoju z grzyba herbacianego. Napój ten był do lat 90 dosyć popularny w polskich domach, wytwarzany tradycyjną metodą na własne potrzeby. Od kilkunastu lat produkowany komercyjne w Stanach Zjednoczonych przez wiele firm na szeroką skalę. W Europie od kilku lat zaczynają powstawać małe warzelnie które produkują napój tradycyjną metodą fermentacji. Jest to elementem pewnego szerszego trendu na świecie związanego z powrotem do wytwarzania zdrowej, nieprzetworzonej żywności, bez dodatków konserwujących i ulepszaczy.

Prowadzący:
Tomasz Krzeczkowski, rocznik 84’. Od dwóch lat rozwija autorską warzelnię fermentowanych napojów bezalkoholowych w Świdnicy oraz tworzy markę Cudo Kombucha Tea.
Prawnik z wykształcenia, kucharz z zamiłowania.


Jesień 2017 / Świdnica

26.10.2017 (NIE) Do zdarcia.O sztuce plakatu – Joanna Gniady

Czym jest plakat i skąd się wziął? Czy plakaciarz i plakacista to ta sama osoba, i dlaczego twory tak efemeryczne były tak kunsztowne? Bazując na obfitym materiale wizualnym, przyjrzymy się estetycznym przemianom światowego plakatu, jego charakterystycznym cechom najwybitniejszym przedstawicielom. Poznamy najwspanialsze dzieła Polskiej Szkoły Plakatu i zastanowimy się na tym, co we współczesnym nadmiarze bodźców wzrokowych tak naprawdę wpada nam w oko.

Joanna Gniady – leworęczna ilustratorka z Wrocławia. Tworzy dla międzynarodowych magazynów, wydawnictw i instytucji kulturalnych. Współpracowała m.in. z Operą Narodową w Paryżu, The Guardian, ELLE Italia, IKEA, Wysokimi Obcasami.


02.11.2017 W czym tańczyła Terpsychora? – Karolina Wycisk

Jak w kilka godzin opowiedzieć historię tańca, poprzez wiele jego rewolucji, które przełamywały tradycyjne konwencje, wyprowadzały taniec z teatralnej sceny w codzienne przestrzenie, a zwyczajnemu chodzeniu nadawały rangę artystycznego wydarzenia – po współczesne formy performatywne, które podważają efekty tych rewolucji, a choreografią nazywają międzyludzkie relacje? Może najlepiej skupić się na jednym aspekcie tańca, a właściwie atrybucie tancerki lub tancerza – na ich butach. Poprzez historię obuwia, relacje mody i sztuki, ich wzajemne wpływy można prześledzić kolejne etapy tanecznych metamorfoz. Jak pisze Sally Banes w książce z 1980 roku o takim tytule – Terpsychora tańczy w tenisówkach (w oryginalne są to sneakersy). Sprawdzimy, jak na współczesnej scenie tańca mocne są wpływy amerykańskiego post-modern dance…i sneakersów.

Karolina Wycisk – szefowa Fundacji Performat. Realizuje projekty edukacyjno-artystyczne w obszarze teatru, tańca współczesnego i performansu. Publikuje w czasopismach branżowych („Didaskalia”, „Teatr”, TaniecPolska.PL).


09.11.2017 Wernisaż wystawy plakatu – Jakub Zasada / 3. Świdnicki Festiwal Filmowy Spektrum
16.11.2017 Sztuka mówienia dzieciom o sztuce – Magdalena Kreis

Wykład będzie miał charakter prezentacji z zaproszeniem uczestników do rozmowy. Prowadząca przedstawi wybór wystaw, instytucji, działań i publikacji, które przybliżają sztukę młodym odbiorcom. Odwoła się też do zasobów internetowych, z których można skorzystać w domu czy szkole.

Magdalena Kreis (ur. 1987) – twórczyni, edukatorka, animatorka. Od 2010 roku związana z galerią Dizajn BWA Wrocław. Od 2012 roku współtworzy sieć Latających Animatorów Kultury i Latających Socjologów działającą w ramach Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”.

23.11.2017 Lokalni opowiadacze, współcześni miejscowi kronikarze – nowe sposoby budowania lokalnej tożsamości – Anna Bieliz

W czasie spotkania porozmawiamy o projektach artystycznych i sztuce, która zaprasza ludzi do wspólnego tworzenia opowieści o swoich małych ojczyznach, konstruowania lokalnej tożsamości, zbierania historii i wspomnień oraz kolekcjonowania doświadczeń związanych z „zamieszkiwaniem”. Skupimy się na artystach, grupach artystycznych, inicjatywach, których celem jest ukazanie mieszkańcom poprzez działania z pogranicza mediacji sztuki i animacji, że ich codzienne otoczenie jest warte uwagi jako nośnik znaczeń i kultury.

Anna Bieliz – od 2013 roku współtworzyła Międzynarodowy Festiwal Dobrych Projektów Wroclove Design. Pracowała w CRZ Krzywy Komin we Wrocławiu. Koordynatorka sceny artystycznej Miejskiego Festiwalu MIASTOmovie. W latach 2015-2016 koordynowała projekty wymiany rezydencyjnej prowadzone we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku w ramach Programu Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro oraz programu Współorganizacji Projektów mikroGRANTY ESK Wrocław 2016.

30.11.2017 Pożytki ze sztuki na ulicy, osiedlu i podwórku – Natalia Romaszkan

Działania artystów mogą prowadzić do realnych zmian w sposobie życia mieszkańców i w​ infrastrukturze polskich miast i miasteczek. Mogą wpływać na sąsiedzkie relacje, integrować, zmieniać wygląd ulic, bram i podwórek, ale by tak się stało artyści muszą opuścić mury galerii i ruszyć do odbiorców. Czy w Polsce są artyści, którzy tak pracują? Jakie mają osiągnięcia? Kto to animator, a kto streetworker?  Co my jako mieszkańcy możemy mieć ze sztuki w mieście, czy jest nam potrzebna?  ​Zapraszamy na wykład i dyskusję o działaniach współczesnych polskich artystów i artystek w przestrzeniach publicznych​, wspólnie porozmawiamy o tym jak możemy wykorzystać sztukę w mieście.

Natalia Romaszkan – animatorka kultury, koordynatorka i producentka projektów artystycznych i animacyjnych. Współpracowała z najważniejszymi polskimi artystami działającymi w przestrzeniach publicznych podczas projektu „Wrocław – wejście od podwórza” w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016)

07.12.2017 Lekcje tańca dla starszych i zaawansowanych, czyli czego Bohumil Hrabal nie wiedział o tańcu – Karolina Wycisk

Książka Hrabala Lekcje tańca… niewiele ma wspólnego z tradycyjnym instruktażem, przeciwnie – do tańca odwołuje się głównie w tytule. Autor używa tańca jako pretekstu do opowieści o relacjach i zdarzeniach. To podkreśla szczególną intuicję pisarza – taniec współczesny nie chce już kreować postaci i opowiadać historii poprzez ruch, ale linkuje do innych sieci i relacji, w których taniec jest tylko jednym z elementów. Tańczyć mogą bakterie i cząsteczki, a codzienną choreografię tworzy ruch ludzki i nieludzki, ludzi i zwierząt, pojazdów i maszyn. Czy, otoczeni na co dzień ruchem, zdajemy sobie sprawę z jego performatywnej siły? Jaką lekcję można odebrać w tańcu…w zasadzie nie wstając z krzesła?

Karolina Wycisk – szefowa Fundacji Performat. Realizuje projekty edukacyjno-artystyczne w obszarze teatru, tańca współczesnego i performansu. Publikuje w czasopismach branżowych („Didaskalia”, „Teatr”, TaniecPolska.PL).