Lekcje Sztuki - W sieci

Rok 2020 to czas globalnych zmian – pandemia COVID-19 sprawiła, że planowane przez nas działania zostały w znacznym stopniu ograniczone przez konieczność stosowania wytycznych dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i ograniczeń w ilości osób, które mogą brać udział w wydarzeniach organizowanych na żywo. Ogólnoświatowy kryzys i nowa rzeczywistość, w której nasz zespół musiał się odnaleźć zmotywowały nas do znalezienia nowej formuły dla „Lekcji sztuki” i sprawdzenia jak projekt możemy realizować w Internecie.

 

Przyświecające pandemicznej odsłonie projektu hasło „W sieci” z jednej strony odnosiło się do świata cyfrowego i dystrybucji materiałów audiowizualnych w Internecie – trend ten nabrał w pierwszej połowie 2020 roku olbrzymiej prędkości, a z drugiej symbolizowało tworzenie sieci wsparcia w środowisku artystycznym i kulturalnym w pełnym wyzwań czasie. „Lekcje sztuki” w wydaniu internetowym podzieliliśmy na dwie części: „Herstorie Sztuki” – cykl czterech spotkań z artystkami i projektantkami (nieprzypadkowo przecież słowo „sztuka” w języku polskim występuje w rodzaju żeńskim) oraz „Sztuka i miasto” – cykl prezentujący działania artystyczne i designerskie, które istnieją w silnej relacji z miejską przestrzenią publiczną, za którą w 2020 roku tak bardzo tęskniliśmy.

fot. Emila Gumańska

Wszystkie filmy powstałe w ramach niniejszego projektu dostępne są na kanale YouTube Fundacji Ładne Historie w języku polskim. Filmy możecie obejrzeć także na profilu „Lekcje sztuki” na portalu Facebook.

 

Każdy z przygotowanych przez nas filmów opatrzony jest tłumaczeniem na Polski Język Migowy.

 

Każdy z przygotowanych przez nas filmów został opublikowany na licencji Creative Commons – Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe (CC BY-NC 4.0). Oznacza to, że każdy z filmów można kopiować i rozpowszechniać w dowolnym medium i formacie, remiksować i adaptować, przy każdorazowym uznaniu autorstwa i jedynie do celów niekomercyjnych.

 

Projekt „Lekcje Sztuki” realizowaliśmy dzięki dofinansowaniu:

 

Herstorie sztuki:

projekt graficzny: Emila Gumańska

 

„Herstorie Sztuki” to pierwszy cykl „Lekcji sztuki” w Internecie, który zadebiutował online na we wrześniu 2020 roku. W ramach czterech filmowych mini-opowieści przedstawiliśmy historie artystek i projektantek, zapraszając naszych odbiorców i odbiorczynie do przestrzeni, w których tworzą Natalia Jerzak, Beata Rojek, Alicja Patanowska i Karolina Balcer.

Natalia Jerzak

 

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku grafika, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pracę magisterską pt. „Współczesny druk na tkaninie w Polsce”, laureatką nagrody „30 Kreatywnych Wrocławia”. Rysuje, projektuje i drukuje, by ubierać ludzi w swoje wzory. Inicjatorka projektu „SitoOgrodnicy” w MiserArt, będącego pracownią sitodruku tworzoną wspólnie z osobami mającymi w swoim życiorysie etap bezdomności. Wydrukowana razem z SitoOgrodnikami kolekcja tkanin jej autorstwa pt. „Polskie Lato” była we wrześniu 2017 r. prezentowana w Pawilonie Polskim podczas międzynarodowych targów dizajnu „London Design Fair”. Wzorem Wandy Telakowskiej, jej celem jest tworzenie sztuki zaangażowanej społecznie. Jest entuzjastką sportu, w szczególności jazdy na rowerze!

Beata Rojek

 

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – dyplom z wyróżnieniem z zakresu malarstwa sztalugowego w pracowni ad. hab. Mariana Waldemara Kuczmy oraz dyplom z zakresu multimedia w pracowni prof. Pawła Jarodzkiego. Pracuje głównie jako malarka, rysowniczka i animatorka, ale także tworzy wielkoformatowe obrazy i instalacje jako rysowniczka czy autorka animacji. Jest laureatką nagrody dyrektora BWA Wrocław na Konkursie Gepperta w 2013 roku.

Alicja Patanowska

 

Garncarka, projektantka, absolwentka Wydziału Ceramiki i Szkła Royal College of Art w Londynie oraz Wzornictwa Ceramiki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Umiejętności rzemieślnicze są kluczowe dla jej praktyki artystycznej i projektowej – tworzy poprzez manualne eksperymentowanie z materiałami. Jej odpowiedzią na eskalację chaosu konsumpcji jest praca oparta na osobistym zaangażowaniu w proces powstawania produktu. Jest laureatką m.in. Franz Award, Mazda Design Award, British Glass Biennale. Jej prace stanowią część kolekcji sztuki i wzornictwa m.in. Shanghai Museum of Glass. Jej produkty są dostępne np. w Merci w Paryżu, Deutsche Bank Kunsthalle w Berlinie, Barbican Center czy TATE Modern w Londynie. Brała udział w ponad 100 wystawach na całym świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Danii, Irlandii, Korei, Niemczech, Azerbejdżanie, Szwecji, Finlandii, Chinach, Brazylii.

Karolina Balcer

 

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu w pracowni malarstwa oraz multimediów. Jej projekt dyplomowy zatytułowany „Blok Techniczny” został uznany za dyplom roku w Katedrze Malarstwa i zdobył nagrody takie jak: Nagrodę Publiczności podczas 4 Przeglądu Młodej Sztuki „Świeża Krew”, nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego i nagrodę magazynu sztuki Format podczas 24 przeglądu Promocje w Legnicy. Laureatka konkursu Fresh Zone na ArtBoom festival w Krakowie, uczestniczka wielu przeglądów sztuki, m.in. Wro Media ART Biennale, Bielskiej Jesieni, 14.edycji Przeglądu Sztuki Współczesnej Survival, Artloop Festival, Biennale Sztuki Zewnętrznej Out of Sth, Otwarte Triennale w Orońsku. Zajmuje się malarstwem, wideo, tworzy instalacje w przestrzeni publicznej. Jej działania zawierają w sobie dużą wrażliwość na architekturę jako narzędzie organizacji życia społecznego.

Sztuka i miasto:

projekt graficzny: Emila Gumańska

 

Drugim cyklem stworzonym w ramach projektu była „Sztuka i miasto” – cykl ten zadebiutował w sieci w październiku 2020 roku.

Zakwas Studio | Dominika Kulczyńska, Mateusz Peringer

 

Projekt realizowany przez Spółdzielnię Socjalną Zakwas, zapoczątkowany w 2018 roku przez tandem dizajnerski: Dominikę Kulczyńską i Mateusza Peringera. Oboje zdecydował się na utworzenie studia w formule spółdzielczej, ponieważ ważne dla nich jest budowanie współodpowiedzialności i poczucia sprawczości w relacjach społecznych. Zakwas to pracownia ceramiczna, szwalnia i przestrzeń projektowa badająca możliwości ponownego wykorzystania tworzyw sztucznych. Główną osią funkcjonowania studia jest ceramika, oparta na tradycyjnych metodach produkcji wsparta nowymi technologiami. W swoich działaniach Zakwas skupia również uwagę na edukacji ekologicznej oraz reintegracji osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym. W 2020 roku, zaproszeni przez kuratorkę Agatę Nowak, współtworzyli MANUBĘ czyli limitowaną, rzemieślniczą kolekcję produktów Gdynia Design Days.

Kamila Mróz

 

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu. Dyplom magisterski na Wydziale Ceramiki i Szkła, specjalizacja Projektowanie szkła (2013). Część użytkowa jej dyplomu magisterskiego reprezentowała uczelnię na wystawie Najlepszych Dyplomów Projektowych Akademii Sztuk Pięknych 2013 i otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Śląskiego. Praca ta była również prezentowana na Międzynarodowym Przeglądzie Najlepszych Projektów Dyplomowych w Zamku Cieszyn oraz w trakcie Budapest Design Weekend w 2014. Laureatka m.in. EGE – European Glass Experience competition 2014 (wystawy w Hiszpanii, Portugalii i Włoszech), „European Glass Context 2016” – Bornholm Art Museum w Danii, „International Biennale of glass Bulgaria 2017”, „Milano Vetro 35 Competition” we Włoszech, 2018. W latach 2014 – 2016 prowadziła autorską pracownię szkła – 550 stopni STUDIO, której działalność skupiała się głównie na projektowaniu i wytwarzaniu nowoczesnej biżuterii oraz prowadzeniu warsztatów pracy ze szkłem w płomieniu palnika. W październiku 2018 roku rozpoczęła studia doktoranckie na macierzystej uczelni. Obecnie skupiona jest na badaniu wyładowań plazmowych w gazach szlachetnych oraz wykorzystaniu ich jako nowe medium sztuki użytkowej.

Traffic Design | Małgorzata Bujak, Eugenia Tynna

 

Multidyscyplinarny zespół projektowy, który zajmuje się kompleksowym działaniem w zakresie sztuki i designu w przestrzeni publicznej, a także placemakingu, organizacji imprez i wydarzeń kulturalnych. Prowadzą badania i działania animacyjne, których celem jest zgłębianie charakteru i tożsamości przestrzeni miejskiej. Miejskie inspiracje przekładają na projekty identyfikacji wizualnej, kreatywne strategie marketingowe i zaskakujące projekty międzybranżowe. Swoją wiedzę i doświadczenie wykorzystują, współpracując zarówno z sektorem publicznym jak i prywatnym. Dzielą się nimi podczas warsztatów, wykładów, spacerów edukacyjnych. Wierzą, że dobra przestrzeń uszczęśliwia użytkowników.

ZŁOTY KIOSK | Magdalena Kreis, Yuriy Biley

 

Niezależna przestrzeń wystawiennicza zlokalizowana we Wrocławiu na jednym z ołbińskich podwórek. To obiekt o wymiarach 2,5 x 2,5 x 2,5 m, w którym prezentowane realizacje uwzględniają i zapraszają do indywidualnego odbioru. Kolejni artyści i artystki pokazujący tu swoje prace są wybierani na podstawie rekomendacji. Artystka/artysta goszczący w danym momencie w ZŁOTYM KIOSKU typuje trzy osoby, z których wybierana jest jedna. W ten sposób tworzy się swego rodzaju sztafeta, złoty łańcuszek. Poza wernisażami ZŁOTY KIOSK działa w systemie „otwarte na żądanie”. ZŁOTY KIOSK może funkcjonować dzięki zaangażowaniu i zasobom tworzących go ludzi. W czasie realizacji projektu wystawy były finansowane przez Rewizję grupę projektową, która odpowiadała także za ufundowanie obiektu. W chwili obecnej Magdalena Kreis i Yuriy Biley kontynuują działanie swojej niezależnej inicjatywy wystawienniczej pod nową nazwą: NOWY ZŁOTY.

W ramach projektu zrealizowaliśmy także dwie dyskusje z bohaterami i bohaterkami naszych filmów – znajdziecie je na naszym kanale na portalu YouTube oraz na profilu na portalu Facebook.