Pracownia obywatelska – Zielony Plac Grunwaldzki OD NOWA

Pracownia obywatelska – Zielony Plac Grunwaldzki OD NOWA to dwuletni projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Jego głównym celem jest zwiększenie udziału społeczności wrocławskiego osiedla Plac Grunwaldzki w procesach związanych z kształtowaniem wyglądu i funkcjonalności ich najbliższego otoczenia poprzez wykształcenie grupy lokalnych liderek i liderów aktywnych w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju.

fot. Marcin Szczygieł

Projekt jest rozwinięciem aktywności Fundacji Ładne Historie w ramach marki Plac Grunwaldzki OD NOWA – cyklu długofalowych projektów i działań realizowanych przez zespół fundacji na wrocławskim Grunwaldzie. Osiedle to jest wyjątkowym obszarem na terenie Wrocławia – zidentyfikowaliśmy tutaj wiele niezrealizowanych potrzeb społecznych, wśród których kluczową dla nas jest ta związana z aktywizacją lokalnej społeczności i kształtowaniem grupy lokalnych liderów i liderek (osób, dla których jakość życia na osiedlu jest dużym priorytetem i które chcą zaangażować się w procesy związane z jej podnoszeniem). Program działań adresowanych właśnie do tej grupy zbudowaliśmy wokół uniwersalnego i niezmiernie ważnego dla nas tematu – ekologii i przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. „Pracownia obywatelska – Zielony Plac Grunwaldzki OD NOWA” to program edukacyjno-partycypacyjny z udziałem mieszkanek i mieszkańców, którzy w jego ramach wspólnie – pod okiem zaproszonych ekspertek i ekspertów – zmapują przestrzeń publiczną osiedla pod kątem zagadnień związanych z ekologią w mieście (m.in. zieloną i błękitną infrastrukturą, transportem publicznym, zielenią i zwierzętami w mieście, a także rzeką czy terenami nadbrzeżnymi) oraz potrzeb, które w tym zakresie istnieją w najbliższej okolicy. Na podstawie zebranych danych grupa przyszłych liderek i liderów przygotuje i skonsultuje z sąsiadkami i sąsiadami propozycje projektów stanowiących odpowiedź na zdiagnozowane w lokalnej społeczności potrzeby, a następnie złożymy wybrany projekt we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim, tworząc od zera i samodzielnie realizując jego kampanię.

fot. Marcin Szczygieł

Zakładane rezultaty projektu to przede wszystkim proces związany z edukacją i transferem wiedzy na temat osiedla Plac Grunwaldzki i jego infrastrukturalnych potrzeb, statusem środowiska naturalnego w mieście i narzędzi niezbędnych do rekultywacji terenów miejskich, a także kompetencji niezbędnych do opracowania profesjonalnego projektu do Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego i realizacji kampanii promocyjnej tegoż projektu. Jednak rezultaty pracowni to nie tylko suche liczby – takie jak 44 wydarzenia edukacyjne, 1 projekt do WBO czy zrealizowana wspólnie z uczestnikami i uczestniczkami projektu kampania – to przede wszystkim zmiana społeczna, którą chcemy osiągnąć dzięki zaangażowaniu przedstawicielek i przedstawicieli lokalnej społeczności osiedla, na którego terenie działamy. Mówiąc o zmianie, mamy na myśli przede wszystkim zmotywowanie mieszkanek i mieszkańców Placu Grunwaldzkiego do aktywnego udziału w mechanizmach partycypacyjnych, jakie oferuje Gmina Wrocław, współdecydowania o kształcie i przyszłości swojego sąsiedztwa, a przede wszystkim zacieśnienia relacji w lokalnej społeczności, której dzięki realizacji niniejszego projektu oddajemy sprawczość i decyzyjność w odniesieniu do przestrzeni publicznej ich osiedla.

fot. Marcin Szczygieł

Pracownia obywatelska – Zielony Plac Grunwaldzki OD NOWA to projekt, który realizujemy w pięciu etapach:

 

  • I ETAP – zakończony (listopad 2021-maj 2022) – inicjujemy działanie pracowni liderskiej i mapujemy zasoby, potrzeby i priorytety związane z zielonymi realizacjami na terenie Placu Grunwaldzkiego.

 

  • II ETAP – zakończony (czerwiec 2022-styczeń 2023) – na tym etapie skupiamy się przede wszystkim na konsultowaniu wyników diagnozy lokalnej i mapowania wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami osiedla, a w efekcie konsultacji tworzymy projekt do WBO.

 

  • III ETAP – zakończony (luty 2023-lipiec 2023) – ten etap zadedykowaliśmy stworzeniu od podstaw kampanii promocyjnej dla stworzonego przez nas projektu, zanim jednak kampanię stworzymy, musimy podnieść poziom swoich kompetencji w zakresie promocji i budowania narracji w kampaniach społecznych.

 

  • IV ETAP – zakończony (sierpień 2023-wrzesień 2023) – na tym etapie wszystkie nasze osiedlowe siły i zasoby inwestujemy w wypromowanie przygotowanego przez nas projektu i zachęcenie mieszkanek i mieszkańców Wrocławia do oddania nań swoich głosów.

 

  • V ETAP – zakończony (wrzesień 2023) – ten etap to przede wszystkim kompleksowa ewaluacja zadania.
fot. Marcin Szczygieł

Od początku realizacji niniejszego zadania prowadziliśmy działania z zakresu organizacji i prowadzenia biura projektu, promocji i PR, a także inicjowanie i prowadzenie pracowni liderskiej, w ramach której studenci i studentki z uczelni zlokalizowanych na terenie osiedla – wspólnie z osobami z lokalnej społeczności – wzięły udział w serii czternastu spotkań edukacyjnych i warsztatach, a także spacerach wydobywczych z udziałem osób eksperckich, które mają doświadczenie w obszarach związanych ze zrównoważonym rozwojem w miejskiej przestrzeni publicznej.

Dziękujemy Stowarzyszeniu Architektów Polskich we Wrocławiu za wsparcie naszego projektu!

 

fot. Marta Sobala

Działania zrealizowane w I etapie projektu:

 

  1. inauguracyjny wykład na temat miejskich mechanizmów partycypacyjnych związanych z zieloną i błękitną infrastrukturą Artura Celińskiego (DNA Miasta) połączony ze spotkaniem informacyjnym (15.12) – wydarzenie miało charakter otwarty, zorganizowaliśmy je przy użyciu Zooma;
  2. spacer edukacyjny „Architektura, historia i potencjał” opracowała i poprowadziła Ewa Pluta z Muzeum Miejskiego Wrocławia i Fundacji ART Transparent (22.01);
  3. warsztat wydobywczy „Mapowanie potencjałów grupy” (23.02) to wydarzenie opracowane i poprowadzone przez Kamilę Kamińską-Sztark (Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej) oraz Marcina Rosińskiego (Fundacja Ładne Historie);
  4. 5.03 odbyło się spotkanie „Diagnoza społeczna użytkowników Placu Grunwaldzkiego”. Prowadząca (Hanna Achremowicz ze Stowarzyszenia Edukacji Krytycznej) zapoznała grupę z mapami mentalnymi;
  5. „Foodshift, uprawa i obieg żywności w mieście” – to wydarzenie odbyło się 16.03, opracowala i poprowadziła je Marta Sylla z Instytutu Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego;
  6. „Prognozy, instrumenty, perspektywy w zielonych działaniach miasta” – to wydarzenie odbyło się 25.03 i zostało opracowane i poprowadzone przez Grzegorza Synowca – kierownika Działu Kształtowania Środowiska i Klimatu UM Wrocław;
  7. 30.03 odbył się „Spacer pieszo-rowerowy z wykorzystaniem infrastruktury miejskiej” – to wydarzenie opracowali i poprowadzili Anna Szmigiel-Franz i Daniel Chojnacki z Biura ds. Zrównoważonej mobilności UM Wrocław oraz Aleksandra Zienkiewicz z Zarządu Zieleni Miejskiej;
  8. „Odra, Oława, Grunwald” – ten spacer został opracowany i poprowadzony w dniu 9.04 przez Krzysztofa Zarembę z ODRA Centrum;
  9. „O co chodzi z tym WBO?” – to spotkanie odbyło się 14.04, opracowały i poprowadziły je Joanna Klima – liderka WBO i prezeska Serca Szczepina oraz Beata Baranowska z Akcji Miasto;
  10. spotkanie „Projektowanie użyteczności” odbyło się 11.05, a opracował i poprowadził je Tomasz Szeligowski z SWPS;
  11. 14.05 z kolei zrealizowaliśmy „Jak korzystasz z osiedla Plac Grunwaldzki?” – badanie terenowe (mobilne punkty badawcze na terenie osiedla), podczas których wykorzystaliśmy metodologię map mentalnych do zebrania informacji od lokalnej społeczności;
  12. 18.05 odbył się przygotowane i prowadzone przez Menthol Architects spotkanie „Pop-upowa architektura społeczna”;
  13. 27.05 odbył się pierwszy z warsztatów przygotowanych i prowadzonych przez Małgorzatę Iwańską i Justynę Bogusławską – „Badanie UX – tworzenie person”;
  14. 28.05 odbył się drugi z warsztatów przygotowanych i prowadzonych przez Małgorzatę Iwańską i Justynę Bogusławską – „Badanie UX – tworzenie ścieżek użytkownika”.

Działania zrealizowane w II etapie projektu:

 

  1. 4.06 odbyło się spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami i mieszkankami podczas sąsiedzkiego pikniku w ramach Święta Osiedla Plac Grunwaldzki;
  2. 8.06 odbył się spacer edukacyjny „Przyroda w mieście”, który opracowała i poprowadziła Małgorzata Piszczek;
  3. w dniach 24.06, 30.06, 1.07 oraz 2.07 odbyły się cztery sesje robocze poprowadzone przez osoby mentorskie ze studia PROLOG;
  4. wrzesień z kolei poświęciliśmy na szlifowanie umiejętności i narzędzi związanych z procesem konsultacji społecznych – dwa spotkania warsztatowe (14.09 i 23.09) oraz spacer konsultacyjny z mieszkankami i mieszkańcami Grunwaldu (16.09) opracowała i poprowadziła Barbara Celebucka (Fundacja Dom Pokoju i Inne Centrum);
  5. 5.10 Renata Piwko-Wolny oraz Izabela Folga-Łozińska (liderki wrocławskiego WBO związane z osiedlem Swojczyce) poprowadziły spotkanie warsztatowe wokół zadań osób zaangażowanych w promocję WBO w społecznościach lokalnych, a 6.10 z kolei poprowadziły spacer wydobywczy wokół WBO;
  6. 19.10 grupa robocza zainicjowana w ramach zadania spotkała się z osobami eksperckimi, przedstawicielami i przedstawicielkami Urzędu Miasta i Rady Osiedla Plac Grunwaldzki w celu zaprezentowania i skonsultowania ideowej koncepcji projektu przebudowy skrzyżowania ulic Ładnej, Grunwaldzkiej, Benedyktyńskiej i Górnickiego;
  7. 24.10 oraz 25.10 odbyły się dwa spotkania robocze wokół planu funkcjonalnego ww. skrzyżowania z Menthol Architects;
  8. 9.11 odbyła się sesja robocza ze Studenckim Kołem Naukowym Habitat NOW, 19.11 z kolei studentki i studenci ww. koła studenckiego spotkali się z lokalną grupą roboczą na wizji lokalnej;
  9. 21.11 Katarzyna Bochenek z Ośrodka Działań Twórczych „Światowid” poprowadziła dla mieszkanek i mieszkańców osiedla warsztat „Klimatyczne ABC”;
  10. 21.12 odbyła się kolejna sesja robocza ze Studenckim Kołem Naukowym Habitat NOW;
  11. 11.01 i 18.01 odbyły się kolejne sesje robocze dotyczące Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego;
  12. 25.01 odbyło się spotkanie edukacyjne wokół kampanii „Dziki Wrocław”, które opracowała i poprowadziła Weronika Mazurek.

Działania zrealizowane w III etapie projektu:

 

  1. 15.02 odbył się warsztat „Przegląd kampanii społecznych i kampanii WBO”, który poprowadził Marcin Rosiński.
  2. 1.03 odbył się warsztat „Analiza ewidencji nośników osiedlowych i generowanie pomysłów na kampanię Zielonego Placu Grunwaldzkiego”, który poprowadził Marcin Rosiński.
  3. 15.03 i 29.03 odbyły się dwa spotkania badawcze (fokusy) z praktyczkami i praktykami WBO oraz przedstawicielami i przedstawicielkami lokalnej społeczności prowadzone przez Małgorzatę Iwańską i Justynę Bogusławską.
  4. 19.04 i 25.04 odbyły się dwa warsztaty strategiczne, które poprowadziła Magda Tyrka – odpowiednio były to spotkania dotyczące analizy dotychczas przeprowadzonych badań oraz spotkanie dotyczące planowania kampanii i dedykowanych jej narzędzi.
  5. 10.05 i 11.05 odbyły się dwa warsztaty komunikacyjne, które poprowadziła Marta Mońko – dotyczy one odpowiednio języka, tonu i głosu kampanii wokół WBO.
  6. 3.06 podczas sąsiedzkiego pikniku, który zorganizowaliśmy podczas Święta Osiedla Plac Grunwaldzki w punkcie informacyjnym prezentowaliśmy pierwsze wizualizacje rozwiązań proponowanych w projekcie nr 200, które przygotował zespół Habitat NOW Studenckie Koło Naukowe.
  7. 24.05 i 14.06 odbyły się dwa warsztaty kreacyjne (polegające na ideacji, generowaniu i prototypowaniu pomysłów), które poprowadziła Magda Tyrka. Rezultatem tych dwóch spotkań jest brief tegorocznej kampanii WBO.
  8. 5.07 oraz 22.07 odbyły się dwa spotkania kreacyjne, podczas których powstały pierwsze realizacje pod tegoroczną kampanię.

 

Działania zrealizowane w IV etapie projektu:

Kampania promocyjna „Odnowa na Grunwaldzie” została zrealizowana na dwóch poziomach – osiedlowym oraz ogólnomiejskim. Dotyczyła ona dwóch projektów złożonych w ramach WBO 2023: projektu nr 200 „Odnowa na Ładnej i Miłej” oraz projektu nr 204 „Odnowa na Pasteura”.

 

Kluczowym komunikatem kampanii na poziomie ogólnomiejskim było zwrócenie uwagi mieszkanek i mieszkańców Wrocławia na unikalność tegorocznej kampanii – know-how i metodologia wypracowane w ramach niniejszego zadania, proces mapowania i diagnozy lokalnej osiedla Plac Grunwaldzki, a także zaangażowanie osób eksperckich z różnych sektorów. Ważnym elementem narracji wokół projektu było też zaangażowanie studentek i studentów wrocławskich uczelni, którzy i które zwykle nie angażują się w działania osiedlowe.

 

Na poziomie lokalnym kluczowym założeniem było włączenie lokalnych bohaterów i bohaterek – osób, które są rozpoznawane i szanowane w lokalnej społeczności. Ważną rolę miały tutaj mieszkanki i mieszkańcy, którzy zaangażowali się w przygotowanie samych projektów do WBO – lokalny architekt, liderka komitetu społecznego czy chociażby podwórkowy lider społeczności lokalnej.

 

W ramach kampanii skupiliśmy się na:

 

  • realizacji wysyłki medialnej oraz działaniach PR,
  • maksymalizacji wykorzystania kanałów promocyjnych Fundacji,
  • kampanii outdoorowej (w tym wykupieniu powierzchni reklamowej na słupach reklamowych, zaangażowanie lokali usługowych w ekspozycję plakatów i ulotek, włączenie szkół i małych biznesów w promocję WBO)
  • współpracy w gronie partnerstw alokalnego – m.in. ze szkołami, Rada Osiedla, lokalną galerią handlową,
  • zaangażowaniu osób wolontariackich – w tym zarówno studentów i studentek, jak i mieszkanek i mieszkańców osiedla – w dystrybucję materiałów informacyjnych,
  • reklamie w mediach społecznościowych.
fot. Marcin Szczygieł

„Pracownia obywatelska – Zielony Plac Grunwaldzki OD NOWA” to projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.