Dziękujemy Stowarzyszeniu Architektów Polskich we Wrocławiu za wsparcie naszego projektu!
fot. Marta Sobala
Działania zrealizowane w I etapie projektu:
- inauguracyjny wykład na temat miejskich mechanizmów partycypacyjnych związanych z zieloną i błękitną infrastrukturą Artura Celińskiego (DNA Miasta) połączony ze spotkaniem informacyjnym (15.12) – wydarzenie miało charakter otwarty, zorganizowaliśmy je przy użyciu Zooma;
- spacer edukacyjny „Architektura, historia i potencjał” opracowała i poprowadziła Ewa Pluta z Muzeum Miejskiego Wrocławia i Fundacji ART Transparent (22.01);
- warsztat wydobywczy „Mapowanie potencjałów grupy” (23.02) to wydarzenie opracowane i poprowadzone przez Kamilę Kamińską-Sztark (Stowarzyszenie Edukacji Krytycznej) oraz Marcina Rosińskiego (Fundacja Ładne Historie);
- 5.03 odbyło się spotkanie „Diagnoza społeczna użytkowników Placu Grunwaldzkiego”. Prowadząca (Hanna Achremowicz ze Stowarzyszenia Edukacji Krytycznej) zapoznała grupę z mapami mentalnymi;
- „Foodshift, uprawa i obieg żywności w mieście” – to wydarzenie odbyło się 16.03, opracowala i poprowadziła je Marta Sylla z Instytutu Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Przyrodniczego;
- „Prognozy, instrumenty, perspektywy w zielonych działaniach miasta” – to wydarzenie odbyło się 25.03 i zostało opracowane i poprowadzone przez Grzegorza Synowca – kierownika Działu Kształtowania Środowiska i Klimatu UM Wrocław;
- 30.03 odbył się „Spacer pieszo-rowerowy z wykorzystaniem infrastruktury miejskiej” – to wydarzenie opracowali i poprowadzili Anna Szmigiel-Franz i Daniel Chojnacki z Biura ds. Zrównoważonej mobilności UM Wrocław oraz Aleksandra Zienkiewicz z Zarządu Zieleni Miejskiej;
- „Odra, Oława, Grunwald” – ten spacer został opracowany i poprowadzony w dniu 9.04 przez Krzysztofa Zarembę z ODRA Centrum;
- „O co chodzi z tym WBO?” – to spotkanie odbyło się 14.04, opracowały i poprowadziły je Joanna Klima – liderka WBO i prezeska Serca Szczepina oraz Beata Baranowska z Akcji Miasto;
- spotkanie „Projektowanie użyteczności” odbyło się 11.05, a opracował i poprowadził je Tomasz Szeligowski z SWPS;
- 14.05 z kolei zrealizowaliśmy „Jak korzystasz z osiedla Plac Grunwaldzki?” – badanie terenowe (mobilne punkty badawcze na terenie osiedla), podczas których wykorzystaliśmy metodologię map mentalnych do zebrania informacji od lokalnej społeczności;
- 18.05 odbył się przygotowane i prowadzone przez Menthol Architects spotkanie „Pop-upowa architektura społeczna”;
- 27.05 odbył się pierwszy z warsztatów przygotowanych i prowadzonych przez Małgorzatę Iwańską i Justynę Bogusławską – „Badanie UX – tworzenie person”;
- 28.05 odbył się drugi z warsztatów przygotowanych i prowadzonych przez Małgorzatę Iwańską i Justynę Bogusławską – „Badanie UX – tworzenie ścieżek użytkownika”.
Działania zrealizowane w II etapie projektu:
- 4.06 odbyło się spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami i mieszkankami podczas sąsiedzkiego pikniku w ramach Święta Osiedla Plac Grunwaldzki;
- 8.06 odbył się spacer edukacyjny „Przyroda w mieście”, który opracowała i poprowadziła Małgorzata Piszczek;
- w dniach 24.06, 30.06, 1.07 oraz 2.07 odbyły się cztery sesje robocze poprowadzone przez osoby mentorskie ze studia PROLOG;
- wrzesień z kolei poświęciliśmy na szlifowanie umiejętności i narzędzi związanych z procesem konsultacji społecznych – dwa spotkania warsztatowe (14.09 i 23.09) oraz spacer konsultacyjny z mieszkankami i mieszkańcami Grunwaldu (16.09) opracowała i poprowadziła Barbara Celebucka (Fundacja Dom Pokoju i Inne Centrum);
- 5.10 Renata Piwko-Wolny oraz Izabela Folga-Łozińska (liderki wrocławskiego WBO związane z osiedlem Swojczyce) poprowadziły spotkanie warsztatowe wokół zadań osób zaangażowanych w promocję WBO w społecznościach lokalnych, a 6.10 z kolei poprowadziły spacer wydobywczy wokół WBO;
- 19.10 grupa robocza zainicjowana w ramach zadania spotkała się z osobami eksperckimi, przedstawicielami i przedstawicielkami Urzędu Miasta i Rady Osiedla Plac Grunwaldzki w celu zaprezentowania i skonsultowania ideowej koncepcji projektu przebudowy skrzyżowania ulic Ładnej, Grunwaldzkiej, Benedyktyńskiej i Górnickiego;
- 24.10 oraz 25.10 odbyły się dwa spotkania robocze wokół planu funkcjonalnego ww. skrzyżowania z Menthol Architects;
- 9.11 odbyła się sesja robocza ze Studenckim Kołem Naukowym Habitat NOW, 19.11 z kolei studentki i studenci ww. koła studenckiego spotkali się z lokalną grupą roboczą na wizji lokalnej;
- 21.11 Katarzyna Bochenek z Ośrodka Działań Twórczych „Światowid” poprowadziła dla mieszkanek i mieszkańców osiedla warsztat „Klimatyczne ABC”;
- 21.12 odbyła się kolejna sesja robocza ze Studenckim Kołem Naukowym Habitat NOW;
- 11.01 i 18.01 odbyły się kolejne sesje robocze dotyczące Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego;
- 25.01 odbyło się spotkanie edukacyjne wokół kampanii „Dziki Wrocław”, które opracowała i poprowadziła Weronika Mazurek.
Działania zrealizowane w III etapie projektu:
- 15.02 odbył się warsztat „Przegląd kampanii społecznych i kampanii WBO”, który poprowadził Marcin Rosiński.
- 1.03 odbył się warsztat „Analiza ewidencji nośników osiedlowych i generowanie pomysłów na kampanię Zielonego Placu Grunwaldzkiego”, który poprowadził Marcin Rosiński.
- 15.03 i 29.03 odbyły się dwa spotkania badawcze (fokusy) z praktyczkami i praktykami WBO oraz przedstawicielami i przedstawicielkami lokalnej społeczności prowadzone przez Małgorzatę Iwańską i Justynę Bogusławską.
- 19.04 i 25.04 odbyły się dwa warsztaty strategiczne, które poprowadziła Magda Tyrka – odpowiednio były to spotkania dotyczące analizy dotychczas przeprowadzonych badań oraz spotkanie dotyczące planowania kampanii i dedykowanych jej narzędzi.
- 10.05 i 11.05 odbyły się dwa warsztaty komunikacyjne, które poprowadziła Marta Mońko – dotyczy one odpowiednio języka, tonu i głosu kampanii wokół WBO.
- 3.06 podczas sąsiedzkiego pikniku, który zorganizowaliśmy podczas Święta Osiedla Plac Grunwaldzki w punkcie informacyjnym prezentowaliśmy pierwsze wizualizacje rozwiązań proponowanych w projekcie nr 200, które przygotował zespół Habitat NOW Studenckie Koło Naukowe.
- 24.05 i 14.06 odbyły się dwa warsztaty kreacyjne (polegające na ideacji, generowaniu i prototypowaniu pomysłów), które poprowadziła Magda Tyrka. Rezultatem tych dwóch spotkań jest brief tegorocznej kampanii WBO.
- 5.07 oraz 22.07 odbyły się dwa spotkania kreacyjne, podczas których powstały pierwsze realizacje pod tegoroczną kampanię.
Działania zrealizowane w IV etapie projektu:
Kampania promocyjna „Odnowa na Grunwaldzie” została zrealizowana na dwóch poziomach – osiedlowym oraz ogólnomiejskim. Dotyczyła ona dwóch projektów złożonych w ramach WBO 2023: projektu nr 200 „Odnowa na Ładnej i Miłej” oraz projektu nr 204 „Odnowa na Pasteura”.
Kluczowym komunikatem kampanii na poziomie ogólnomiejskim było zwrócenie uwagi mieszkanek i mieszkańców Wrocławia na unikalność tegorocznej kampanii – know-how i metodologia wypracowane w ramach niniejszego zadania, proces mapowania i diagnozy lokalnej osiedla Plac Grunwaldzki, a także zaangażowanie osób eksperckich z różnych sektorów. Ważnym elementem narracji wokół projektu było też zaangażowanie studentek i studentów wrocławskich uczelni, którzy i które zwykle nie angażują się w działania osiedlowe.
Na poziomie lokalnym kluczowym założeniem było włączenie lokalnych bohaterów i bohaterek – osób, które są rozpoznawane i szanowane w lokalnej społeczności. Ważną rolę miały tutaj mieszkanki i mieszkańcy, którzy zaangażowali się w przygotowanie samych projektów do WBO – lokalny architekt, liderka komitetu społecznego czy chociażby podwórkowy lider społeczności lokalnej.
W ramach kampanii skupiliśmy się na:
- realizacji wysyłki medialnej oraz działaniach PR,
- maksymalizacji wykorzystania kanałów promocyjnych Fundacji,
- kampanii outdoorowej (w tym wykupieniu powierzchni reklamowej na słupach reklamowych, zaangażowanie lokali usługowych w ekspozycję plakatów i ulotek, włączenie szkół i małych biznesów w promocję WBO)
- współpracy w gronie partnerstw alokalnego – m.in. ze szkołami, Rada Osiedla, lokalną galerią handlową,
- zaangażowaniu osób wolontariackich – w tym zarówno studentów i studentek, jak i mieszkanek i mieszkańców osiedla – w dystrybucję materiałów informacyjnych,
- reklamie w mediach społecznościowych.