O projekcie

Od 2016 roku w ramach akcji „Lato na podwórku” spędzamy wakacje wspólnie z dziećmi na pięciu świdnickich podwórkach, na których potrzeba działań edukacyjnych i animacyjnych jest najbardziej widoczna. To nasz pomysł na to, jak pomóc dzieciom z powszechnym dziś problemem z nawiązywaniem relacji, a także sposób na inspirowanie i pobudzanie rozwoju ich umiejętności i talentów. Wykorzystujemy kontekst podwórka jako wspólnej przestrzeni, mającej duży potencjał integracyjny dla mieszkańców. W ramach „Lata na podwórku” przez całe wakacje na wybranych podwórkach w Świdnicy odbywają się bezpłatne animacje i zajęcia edukacyjne, prowadzone przez doświadczony zespół pedagożek/ów, edukatorek/ów i animatorek/ów kultury.



Z nowymi działaniami wrócimy latem.
Do zobaczenia w czerwcu 2020!


Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco ze wszystkimi działaniami na podwórkach!

* indicates required
O których projektach chesz otrzymywać informacje?


Galeria


Archiwum

Edycja 2019

W 2019 roku po raz czwarty gościliśmy z projektem „Lato na podwórku” na wybranych podwórkach w Świdnicy, gdzie przez całe lato odbywały się bezpłatne animacje i zajęcia edukacyjne różnego rodzaju, wszystkie prowadzone przez doświadczony zespół pedagogów i animatorów kultury. Od tego roku udało nam się działać aż w pięciu różnych lokalizacjach. To nasz pomysł na to, jak pomóc dzieciom z powszechnym dziś problemem z nawiązywaniem relacji, a także sposób na inspirowanie i pobudzanie rozwoju ich umiejętności i talentów. Wykorzystujemy kontekst podwórka jako wspólnej przestrzeni, mającej duży potencjał integracyjny dla mieszkańców. W ramach „Lata na podwórku” przez całe wakacje na wybranych podwórkach w Świdnicy odbywają się bezpłatne animacje i zajęcia edukacyjne, prowadzone przez doświadczony zespół pedagożek/gów, edukatorek/ów i animatorek/ów kultury.

Działanie dofinansowane jest ze środków pochodzących z opłat za sprzedaż alkoholu w ramach realizacji zadań Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Gminie Miasto Świdnica na 2018 rok.
Projekt dofinansowany ze środków Fundacji Wawel z Rodziną.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem projektu jest Agencja Pracy Smartwork.
Zapewnienie wkładów własnych do projektów oraz realizacja zajęć na dwóch nowych podwórkach jest możliwa dzięki wpłatom osób wspierających nas w ramach zbiórki internetowej i zbiórki publicznej do puszek, bardzo dziękujemy!

Edycja 2018

W 2018 roku, już po raz trzeci z rzędu, gościliśmy z projektem „Lato na podwórku” na wybranych podwórkach w Świdnicy, gdzie przez całe lato odbywały się bezpłatne animacje i zajęcia edukacyjne różnego rodzaju, wszystkie prowadzone przez doświadczony zespół pedagogów i animatorów kultury. Zeszłoroczna edycja została zorganizowana we współpracy z Wydziałem Spraw Społecznych i Polityki Socjalnej Urzędu Miejskiego w Świdnicy. W programie podwórkowych spotkań znalazły się zajęcia profilaktyczne, animacyjne, plastyczne, artystyczne, sensoryczne oraz sportowe adresowane do najmłodszych mieszkańców naszego miasta.

„Lato na podwórku” to projekt z zakresu animacji kultury i rewitalizacji społecznej, którego zamysłem jest wykorzystanie metod animacyjnych i różnorodnych środków wyrazu artystycznego w procesie zmiany społecznej. Jednak przede wszystkim jest to projekt, w którym świdniczanie wspólnie robią coś wartościowego dla dzieci w swoim najbliższym otoczeniu. W 2018 roku animatorzy i wolontariusze odwiedzili podwórka aż 24 razy, z przygotowanych zajęć skorzystało ponad 400 dzieci, w wieku od 2 do kilkunastu lat. W ramach trzeciej edycji projektu przygotowaliśmy także specjalną ofertę szkoleń dla naszych animatorów i wolontariuszy, wspierając tym samym rozwój ich umiejętności i kompetencji.

Jak pracowaliśmy na świdnickich podwórkach? Naszym animatorom jak zwykle nie zabrakło kreatywnych pomysłów. Powstała indiańska wioska, wulkan, który naprawdę wybuchał, odbyły się wyścigi w workach, budowanie miasta z kartonów i tradycyjne gry podwórkowe. Dzieci uczyły się także tańca oraz języka angielskiego. Dzięki wspólnej pracy mieszkańców, wolontariuszy i partnerów kultura w wielu przejawach znów zagościł w przestrzeni Świdnicy – przestrzeni nam najbliższej, codziennej, podwórkowej. Głęboko wierzymy, że właśnie dzięki tego typu inicjatywom możliwe jest budowanie społeczności opartej na empatii i więziach międzyludzkich, a zaangażowanie świdniczan motywuje nas do dalszej pracy z najmłodszymi.

Działanie było dofinansowane jest ze środków pochodzących z opłat za sprzedaż alkoholu w ramach realizacji zadań Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii w Gminie Miasto Świdnica na 2018 rok.

Edycja 2017

Po raz drugi Lato zagościło na świdnickich podwórkach. Kreatywne zajęcia dla dzieci odbywały się bezpośrednio na podwórkach, na obszarach zdiagnozowanych jako trudne społecznie (ulica Przechodnia, ulica Gdyńska) oraz takich, które w toku realizacji projektu wskazywali nam sami mieszkańcy, ze względu na dużą ilość dzieci mieszkających w okolicy (Osiedle Zarzecze). Poprzez udział w zajęciach dzieci zyskały alternatywę dla spędzania wolnego czasu w wakacje. Była to też okazja do integracji, poznawania się nawzajem i zdobywania nowych umiejętności.

Nowym elementem projektu były również wyjazdy do miejsc ważnych dla polskiego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Dzięki realizacji projektu dzieci ze świdnickiej placówki SPDC Serce pojechały na Wawel oraz do Hydropolis, dzieci z Sokołowska pod Wałbrzychem miały okazję zobaczyć
wrocławskie Humanitarium a dzieci z Lądka Zdroju odwiedziły Teatr Lalek i Muzeum Pana Tadeusza. Program wyjazdów każdorazowo był dostosowany do zgłaszanych nam przez opiekunów preferencji. Dodatkowo świdniccy seniorzy mieli możliwość wzięcia udziału w spektaklu Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk, który odbył się w Kościele Pokoju w Świdnicy.

Edycja 2016

Projekt „Lato na podwórku” ma na celu zainicjowanie działań z zakresu animacji i edukacji kulturalnej oraz upowszechniania kultury, wspierających proces wyrównywania szans w dostępie do kultury i edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży ze Świdnicy, w tym zwłaszcza z tych, które pochodzą z trudnych społecznie środowisk. Działaniami objęliśmy cztery wybrane podwórka w centrum Świdnicy, na których z naszej oferty mogło skorzystać jak najwięcej dzieci. W ramach projektu skupiliśmy się na organizowaniu ciekawych i wartościowych działań animacyjnych, edukacyjnych i artystycznych dla dzieci, ale przy tej okazji poznaliśmy ich rodziców i innych mieszkańców okolicznych osiedli, dzięki czemu mogliśmy bliżej poznać ich sytuację, potrzeby, problemy oraz wyzwania dnia codziennego. Obserwacja sposobu ich funkcjonowania oraz przeprowadzone z nimi rozmowy stanowiły dla nas ważny element diagnozy, niezbędny w procesie rewitalizacji społecznej w tych konkretnych obszarach. Wszędzie spotykaliśmy się z dużym zainteresowaniem i ciepłym przyjęciem, odzew na prowadzone działania był bardzo pozytywny. Udział we wszystkich zajęciach miał otwartą formułę, każdy mógł się przyłączyć, wszystkie zajęcia odbywały się bezpłatnie. Na podwórkach, na których planowaliśmy w danym tygodniu działania, 2 – 3 dni wcześniej wieszaliśmy charakterystyczne plakaty z żółtym misiem i balonikami. Zapewniliśmy również poczęstunek podczas animacji – były bowiem podwórka, gdzie dzieci przychodziły do nas po prostu głodne. Zawsze na miejscu staraliśmy się więc mieć kanapki, lemoniadę i owoce. Regularne pojawianie się na kilku wybranych podwórkach pozwoliło nam nawiązać przyjaźnie, zdobyć zaufanie rodziców, poznać kontekst lokalny oraz sytuację danej mikrospołeczności.

W ramach projektu zrealizowaliśmy 150 godzin animacji. Przez całe wakacje z naszej oferty skorzystało niemal 200 dzieci. Dla wielu spośród tych dzieci był to jedyny kontakt z kulturą przez całe wakacje. W ramach naszych podwórkowych zajęć odbyły się min. warsztaty budowania z kartonów, lekcje tańca, konkursy talentów, animacje typu klanza, gry i zabawy podwórkowe, pikniki sąsiedzkie, zajęcia plastyczne, projekcje filmowe. Wszystkie te zajęcia spełniały funkcję integracyjną, jednocześnie pozwalając na rozwijanie nowych umiejętności i talentów oraz naukę funkcjonowania w otoczeniu społecznym. Przeprowadzona przez nas diagnoza nie skończyła się na etapie researchu, można powiedzieć, że prowadziliśmy ją przez cały czas trwania projektu, poznając coraz lepiej środowisko, w którym pracowaliśmy, zdobywając zaufanie. Zdobyte w ten sposób informacje pomogą nam lepiej planować działania w kolejnych latach, tak aby były adekwatne do potrzeb i oczekiwań naszych odbiorców i abyśmy mogli docierać z nimi do tych najbardziej potrzebujących.

Projekt był realizowany w ramach dofinansowania przyznanego przez Gminę Miasto Świdnica.