Archiwum

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • Tegoroczna edycja Lata na podw├│rku to czterdzie┼Ťci dni trzygodzinnych zaj─Ö─ç edukacyjno-animacyjnych zrealizowanych planowo w terminie od 20 czerwca do 25 sierpnia 2022 roku w godzinach 16:30-19:30 na czterech ┼Ťwidnickich podw├│rkach:

     

    ÔŚĆ poniedzia┼éki: Osiedle Zarzecze
    ÔŚĆ wtorki: Osiedle Zawisz├│w
    ÔŚĆ ┼Ťrody: Osiedle M┼éodych
    ÔŚĆ czwartki: Park przy ul. Gdy┼äskiej

     

    Zaj─Öcia ka┼╝dorazowo prowadzi┼éy dwie animatorki spo┼Ťr├│d zespo┼éu, tematem przewodnim wszystkich spotka┼ä by┼éa (bez)troska. Po minionej edycji, kt├│r─ů skoncentrowali┼Ťmy wok├│┼é nie┼éatwego tematu, jakim s─ů prawa dziecka, dbali┼Ťmy┬á przede wszystkim o warto┼Ť─ç, jak─ů jest dzieci┼ästwo. Zaprosili┼Ťmy odbiorc├│w naszego projektu do wsp├│lnych przyg├│d, do┼Ťwiadczania przyrody, swobodnej zabawy, spontanicznego ruchu i korzystania z wyobra┼║ni ÔÇô dzia┼éa┼ä, kt├│re wprowadzi┼éy na podw├│rka dzieci─Öc─ů beztrosk─Ö, kt├│rej cz─Östo brakuje w codziennym ┼╝yciu wype┼énionym obowi─ůzkami szkolnymi i domowymi. Jednocze┼Ťnie realizuj─ůc t─Ö edycj─Ö, w┼é─ůczyli┼Ťmy w zaj─Öcia elementy troski o samego siebie i ┼Ťwiat dooko┼éa ÔÇô st─ůd w ha┼Ťle ÔÇś(bez)troskaÔÇÖ pojawi┼é si─Ö nawias. W lekkiej i przyst─Öpnej dla dzieci formie poruszyli┼Ťmy┬á tematy zwi─ůzane z dbaniem o swoje dobre samopoczucie, rozpoznawaniem emocji i radzeniem sobie z nimi czy m├│wieniem o swoich potrzebach. Z drugiej strony zwr├│cili┼Ťmy┬á oczy uczestnik├│w na otaczaj─ůc─ů ich przyrod─Ö i jej potrzeby oraz sposoby, w jaki mog─ů si─Ö o ni─ů troszczy─ç, kszta┼étuj─ůc tym samym ich ┼Ťwiadomo┼Ť─ç i poczucie odpowiedzialno┼Ťci za ┼Ťrodowisko, w kt├│rym ┼╝yj─ů. Przede wszystkim jednak┬á celebrowali┼Ťmy dzieci┼ästwo ÔÇô czas rado┼Ťci, kt├│ry powinien by─ç pozbawiony smutk├│w i zmartwie┼ä. Czas, w kt├│rym wszyscy rosn─ůcy i dojrzewaj─ůcy powinni┬á by─ç otoczeni zrozumieniem i trosk─ů.

     

    Wszystkie zagadnienia zosta┼éy zrealizowane zgodnie z za┼éo┼╝eniami projektu, na podstawie specjalnie do tego celu przygotowanych kart edukacyjnych ÔÇô opracowanych merytorycznie przez do┼Ťwiadczone edukatorki Magdalen─Ö Kreis i Natali─Ö Romaszkan oraz zaprojektowanych graficznie przez wroc┼éawskiego artyst─Ö Kamila Lacha. Wydrukowane w formie tekturowych kart wielko┼Ťci formatu A5, czarno-bia┼ée, podzielone na cztery cz─Ö┼Ťci ÔÇô w ka┼╝dej osobne zadanie do wykonania, stanowi┼éy podstaw─Ö prowadzenia zaj─Ö─ç na podw├│rkach. Karty znajdziecie w zak┼éadce┬ámateria┼éy do pobrania.

     

    R├│┼╝norodno┼Ť─ç zaproponowanych ─çwicze┼ä pozwoli┼éa na:

     

    ÔŚĆ otwart─ů rozmow─Ö z dzie─çmi,
    ÔŚĆ zadawanie wa┼╝nych pyta┼ä, dyskusj─Ö, rebusy, sudoku,
    ÔŚĆ wymian─Ö do┼Ťwiadcze┼ä,
    ÔŚĆ kreatywne gry zespo┼éowe (np. podchody z wyznaczaniem trasy, sekretnych znak├│wÔÇŽ),
    ÔŚĆ aktywno┼Ťci plastyczne,
    ÔŚĆ projektowanie (np.wycieczkowa mapa Polski, wakacyjna wizyt├│wka, beztroski portret z liter, cyfr, w┼éasny super plac zabaw),
    ÔŚĆ rysowanie na du┼╝ym formacie (np. podczas tworzenia plakatu w┼éasnego cia┼éa i rzeczy/os├│b, dzi─Öki kt├│rym mamy si─Ö dobrze),
    ÔŚĆ prac─Ö indywidualn─ů (np. laurka w podzi─Ökowaniu dlaÔÇŽ, lubi─Ö swoje cia┼éo zaÔÇŽ),
    ÔŚĆ odwagi i otwarto┼Ťci (np. podczas gry w podchody),
    ÔŚĆ nawi─ůzywania relacji (np.przekazywanie swoich emocji),
    ÔŚĆ komunikowane istotnych warto┼Ťci.

     

    Poza prac─ů z kartami, kt├│ra mimo zabawowej i kreatywnej formy, by┼éa dla dzieci wymagaj─ůca, na zaj─Öcia sk┼éada┼éy si─Ö r├│wnie┼╝ zabawy ruchowe, elementy uwa┼╝no┼Ťci, integracyjne z Chust─ů Klanzy, sprawdzone gry podw├│rkowe oraz dodatkowe warsztaty z zaproszonymi go┼Ť─çmi:

     

    ÔŚĆ spotkanie z funkcjonariuszem Stra┼╝y Miejskiej, na temat bezpiecznych wakacji, wa┼╝nych telefon├│w,
    ÔŚĆ spotkanie z pracowniczkami/kami Schroniska dla Bezdomnych Zwierz─ůt w ┼Üwidnicy na temat tego, jak nale┼╝y zachowywa─ç si─Ö w stosunku do nieznajomego psa oraz tego, jak dzia┼éa schronisko i jak pomaga zwierz─Ötom,
    ÔŚĆ warsztaty kreatywne z malowania figurek,
    ÔŚĆ warsztaty ruchowe z kickboxingu, zumby,
    ÔŚĆ warsztaty z Klaunikow─ů Fifi,
    ÔŚĆ warsztaty j─Özyka migowego,
    ÔŚĆ wyst─Öp grupy teatralnej UTWorki.

     

    W ramach tegorocznego Lata na podw├│rku zaplanowali┼Ťmy r├│wnie┼╝ dzia┼éanie Mi─Ödzypokoleniowego Teatrzyku Podw├│rkowego, do kt├│rego zaprosili┼Ťmy nasze wolontariuszki, s┼éuchaczy ┼Üwidnickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz dwie do┼Ťwiadczone instruktorki Monik─Ö Mas┼éowsk─ů i El┼╝biet─Ö Wilk, kt├│re poprowadzi┼éy grup─Ö przez cykl pr├│b┬á a┼╝ do fina┼éowych wyst─Öp├│w na poszczeg├│lnych podw├│rkach. Grupa zdecydowa┼éa si─Ö zaprezentowa─ç w┼éasn─ů sztuk─Ö, scenariusz autorstwa El┼╝biety Wilk pt. ÔÇ×Dar od narodu or┼é├│wÔÇŁ. Spektakle cieszy┼éy si─Ö zaskakuj─ůco du┼╝ym powodzeniem, a liczna widownia bardzo ciep┼éo przyj─Ö┼éa naszych artyst├│w.

     

    W ramach Lato na podw├│rku zrealizowali┼Ťmy r├│wnie┼╝ 1 seans Kina na kocach ÔÇô plenerowy pokaz rodzinny. Film zosta┼é zaplanowany przez Lecha Moli┼äskiego z Wroc┼éawskiej Fundacji Filmowej w oparciu o nasze wytyczne dotycz─ůce tematyki beztroski. Seans odby┼é si─Ö na Zarzeczu.

     

    fot. Kalina ┼╗aczek

  • Tegoroczna edycja Lata na podw├│rku to czterdzie┼Ťci dni trzygodzinnych zaj─Ö─ç edukacyjno-animacyjnych zrealizowanych planowo w terminie od 21 czerwca do 26 wrze┼Ťnia 2021 roku w godzinach 16:30-19:30 na czterech ┼Ťwidnickich podw├│rkach:

     

    • poniedzia┼éki: Osiedle Zarzecze
    • wtorki: Osiedle Zawisz├│w
    • ┼Ťrody: Osiedle M┼éodych
    • czwartki: Park przy ul. Gdy┼äskiej

     

    Zaj─Öcia ka┼╝dorazowo prowadzi┼éy dwie animatorki spo┼Ťr├│d zespo┼éu siedmiu os├│b, kt├│re zaprosili┼Ťmy do wsp├│┼épracy po przeprowadzeniu dwuetapowej rekrutacji wiosn─ů tego roku oraz cyklu szkole┼ä przygotowuj─ůcych do udzia┼éu w projekcie. Tematem przewodnim wszystkich spotka┼ä by┼éy prawa dziecka podzielone na poszczeg├│lne tygodnie

     

    1. Czym s─ů prawa dziecka, co to znaczy mie─ç prawo, kto je chroni itp.
    2. Prawo do r├│┼╝nienia si─Ö od innych
    3. Prawo do wyra┼╝ania emocji (tu super by┼éoby poruszy─ç temat, czym w og├│le s─ů emocje, jakie znaj─ů emocje)
    4. Prawo do edukacji
    5. Prawo do ┼╝ycia bez przemocy, do poczucia bezpiecze┼ästwa i nietykalno┼Ťci osobistej
    6. Prawo do prywatno┼Ťci i tajemnicy korespondencji
    7. Prawo do szacunku i godno┼Ťci osobistej
    8. Prawo do godnych warunk├│w ┼╝ycia
    9. Prawo do wypowiedzi i wyrażania własnego zdania.
    10. Co mo┼╝esz zrobi─ç, kiedy twoje prawa s─ů ┼éamane?

    Wszystkie zagadnienia zosta┼éy zrealizowane zgodnie z za┼éo┼╝eniami projektu w oparciu o specjalnie do tego celu przygotowane karty edukacyjne ÔÇô opracowane merytorycznie przez do┼Ťwiadczone edukatorki Magdalen─Ö Kreis i Natali─Ö Romaszkan oraz zaprojektowane graficznie przez wroc┼éawskiego artyst─Ö Kamila Lacha. Wydrukowane w formie tekturowych kart wielko┼Ťci formatu A5, czarno-bia┼ée, podzielone na cztery cz─Ö┼Ťci ÔÇô w ka┼╝dej osobne zadanie do wykonania, stanowi┼éy podstaw─Ö prowadzenia zaj─Ö─ç na podw├│rkach. R├│┼╝norodno┼Ť─ç zaproponowanych ─çwicze┼ä pozwoli┼éa zar├│wno na:

     

    • otwart─ů rozmow─Ö z dzie─çmi,
    • zadawanie wa┼╝nych pyta┼ä, dyskusj─Ö,
    • wymian─Ö do┼Ťwiadcze┼ä,
    • kreatywne budowanie zespo┼éowe (np. kryj├│wki z karton├│w),
    • aktywno┼Ťci plastyczne (np. malowanie znaku m├│wi─ůcego o szacunku do innych),
    • projektowanie (np. swojego wymarzonego pokoju),
    • rysowanie na du┼╝ym formacie (np. podczas tworzenia wyspy szcz─Ö┼Ťliwo┼Ťci o kszta┼écie w┼éasnego cia┼éa),
    • prac─Ö indywidualn─ů (np. przy ozdabianiu osobistego ÔÇťodstraszakaÔÇŁ l─Ök├│w),
    • odwagi i otwarto┼Ťci (np. podczas zadawania pyta┼ä mieszka┼äcom),
    • nawi─ůzywania relacji (np. w czasie zada┼ä w parach), jak r├│wnie┼╝
    • komunikowane istotnych warto┼Ťci (np. podczas tworzenia girlandy z napisem dot. godno┼Ťci osobistej).

     

    Ka┼╝dy uczestnik/czka zaj─Ö─ç otrzyma┼é/a dodatkowo kart─Ö z miejscem na piecz─ůtki, kt├│re zbiera┼é/a przez wszystkie tygodnie obecno┼Ťci na zaj─Öciach. Na odwrocie karty znalaz┼éy si─Ö sprawdzone numery telefon├│w zaufania dla dzieci i m┼éodzie┼╝y ÔÇô naszym celem by┼éa nie tylko ich znajomo┼Ť─ç swoich praw, ale r├│wnie┼╝ wiedza o tym, jak nale┼╝y reagowa─ç i gdzie mo┼╝na szuka─ç wsparcia, gdy prawa s─ů ┼éamane.
    Podczas ostatnich zaj─Ö─ç wszyscy uczestnicy zaj─Ö─ç otrzymali od nas papierow─ů wersj─Ö Konwencji o Prawa Dziecka ÔÇô wersja dla dzieci, kt├│r─ů otrzymali┼Ťmy od Fundacji GoÔÇÖnÔÇÖAct. Poza prac─ů z kartami, kt├│ra mimo zabawowej i kreatywnej formy, by┼éa dla dzieci wymagaj─ůca, na zaj─Öcia sk┼éada┼éy si─Ö r├│wnie┼╝ zabawy ruchowe, elementy uwa┼╝no┼Ťci, integracyjne z Chust─ů Klanzy, sprawdzone gry podw├│rkowe oraz dodatkowe warsztaty z zaproszonymi go┼Ť─çmi:

     

    • spotkanie z funkcjonariuszem Stra┼╝y Miejskiej, na temat bezpiecznych wakacji,
    • spotkanie z pracowniczkami Schroniska dla Bezdomnych Zwierz─ůt w ┼Üwidnicy na temat tego, jak nale┼╝y zachowywa─ç si─Ö w stosunku do nieznajomego psa oraz tego, jak dzia┼éa schronisko i jak pomaga zwierz─Ötom,
    • warsztaty kreatywne z plecenia breloczk├│w i mini makramy,
    • warsztaty muzyczno-rytmiczne,
    • warsztaty ruchowe z elementami taekwondo,
    • warsztaty teatru ruchu,
    • wyst─Öp grupy teatralnej UTWorki.

     

    W ramach tegorocznego Lata na podw├│rku zaplanowali┼Ťmy r├│wnie┼╝ dzia┼éanie Mi─Ödzypokoleniowego Teatrzyku Podw├│rkowego, do kt├│rego zaprosili┼Ťmy nasze wolontariuszki, s┼éuchaczy ┼Üwidnickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz dwie do┼Ťwiadczone instruktorki Monik─Ö Mas┼éowsk─ů i El┼╝biet─Ö Wilk, kt├│re poprowadzi┼éy grup─Ö przez cykl pr├│b (ponad 20 godzin) a┼╝ do fina┼éowych wyst─Öp├│w na poszczeg├│lnych podw├│rkach. Grupa zdecydowa┼éa si─Ö zaprezentowa─ç w┼éasn─ů interpretacj─Ö ÔÇ×KopciuszkaÔÇŁ, kt├│ry zosta┼é zamkni─Öty klamr─ů zawieraj─ůc─ů postulaty dotycz─ůce praw dziecka. Spektakle cieszy┼éy si─Ö zaskakuj─ůco du┼╝ym powodzeniem, a liczna widownia bardzo ciep┼éo przyj─Ö┼éa naszych artyst├│w.

     

    Podobnie jak w zesz┼éym roku w ramach Lato na podw├│rku zrealizowali┼Ťmy r├│wnie┼╝ 10 seans├│w Kina na kocach ÔÇô plenerowych pokaz├│w rodzinnych. Harmonogram film├│w zosta┼é zaplanowany przez Lecha Moli┼äskiego z Wroc┼éawskiej Fundacji Filmowej w oparciu o nasze wytyczne dotycz─ůce tematyki praw dziecka. Seanse odbywa┼éy si─Ö na zmian─Ö na trzech osiedlach: Zarzecze, Zawisz├│w oraz Osiedle M┼éodych, co tydzie┼ä w pi─ůtkowe wieczory.

     

    fot. Kalina ┼╗aczek

  • W 2020 roku ju┼╝ po raz pi─ůty pojawili┼Ťmy si─Ö z naszym programem ÔÇśLato na podw├│rkuÔÇÖ na ┼Ťwidnickich podw├│rkach, w ramach kt├│rego zaproponowali┼Ťmy udzia┼é w zaj─Öciach edukacyjnych dzieciom zamieszkuj─ůcym okoliczne osiedla. Byli┼Ťmy obecni w pi─Öciu lokalizacjach, od poniedzia┼éku do pi─ůtku, niezale┼╝nie od pogody (w czasie deszczu chowali┼Ťmy si─Ö u naszych go┼Ťcinnych partner├│w).

     

    Realizacj─Ö zaj─Ö─ç oparli┼Ťmy o specjalnie do tego celu przygotowane, przez ekip─Ö Dodizajnu, karty edukacyjne, skoncentrowane wok├│┼é tematu ÔÇ×Przysz┼éo┼Ť─çÔÇŁ. Poza warsztatami animacyjnymi, prowadzonymi przed do┼Ťwiadczonych pedagog├│w i instruktor├│w, odby┼éo si─Ö r├│wnie┼╝ 10 wyj─ůtkowych seans├│w plenerowego ÔÇśKina na kocachÔÇÖ, kt├│re zgromadzi┼éo liczn─ů wielopokoleniow─ů widowni─Ö. Edycja 2020 przynios┼éa r├│wnie┼╝ spe┼énienie naszych marze┼ä o mi─Ödzypokoleniowym programie wolontariatu, w ramach kt├│rego dzia┼éania podw├│rkowe wsparli s┼éuchacze i s┼éuchaczki ┼Ťwidnickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz ┼Ťwidnicka m┼éodzie┼╝, kt├│rzy zostali do tego przygotowani poprzez zaproszenie na cykl szkole┼ä.

     

    By┼éa to szczeg├│lna edycja, poniewa┼╝ jako jej kontynuacj─Ö rozpocz─Öli┼Ťmy Projekt Przysz┼éo┼Ť─ç, kt├│ry by┼é odpowiedzi─ů na skutki edukacji zdalnej. W ramach zaj─Ö─ç zaprosili┼Ťmy uczni├│w i uczennice szk├│┼é podstawowych, do wsp├│lnej nauki, odrabiania lekcji, zaj─Ö─ç kreatywnych prowadzonych przez do┼Ťwiadczone animatorki, w spokojnej, bezpiecznej atmosferze z zachowaniem zasad re┼╝imu sanitarnego.

     

    ÔÇśLato na podw├│rkuÔÇÖ oraz Projekt Przysz┼éo┼Ť─ç mog┼éy si─Ö odby─ç po raz kolejny dzi─Öki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urz─Ödu Miejskiego w ┼Üwidnicy oraz Fundacji Lotto.

     

    fot. Kalina ┼╗aczek

  • W 2019 roku po raz czwarty go┼Ťcili┼Ťmy z projektem ÔÇ×Lato na podw├│rkuÔÇŁ na wybranych podw├│rkach w ┼Üwidnicy, gdzie przez ca┼ée lato odbywa┼éy si─Ö bezp┼éatne animacje i zaj─Öcia edukacyjne r├│┼╝nego rodzaju, wszystkie prowadzone przez do┼Ťwiadczony zesp├│┼é pedagog├│w i animator├│w kultury. Od tego roku uda┼éo nam si─Ö dzia┼éa─ç a┼╝ w pi─Öciu r├│┼╝nych lokalizacjach. To nasz pomys┼é na to, jak pom├│c dzieciom z powszechnym dzi┼Ť problemem z nawi─ůzywaniem relacji, a tak┼╝e spos├│b na inspirowanie i pobudzanie rozwoju ich umiej─Ötno┼Ťci i talent├│w.

     

    Wykorzystujemy kontekst podw├│rka jako wsp├│lnej przestrzeni, maj─ůcej du┼╝y potencja┼é integracyjny dla mieszka┼äc├│w. W ramach ÔÇ×Lata na podw├│rkuÔÇŁ przez ca┼ée wakacje na wybranych podw├│rkach w ┼Üwidnicy odbywaj─ů si─Ö bezp┼éatne animacje i zaj─Öcia edukacyjne, prowadzone przez do┼Ťwiadczony zesp├│┼é pedago┼╝ek/g├│w, edukatorek/├│w i animatorek/├│w kultury.

     

    Dzia┼éanie dofinansowane jest ze ┼Ťrodk├│w pochodz─ůcych z op┼éat za sprzeda┼╝ alkoholu w ramach realizacji zada┼ä Programu Profilaktyki i Rozwi─ůzywania Problem├│w Alkoholowych i Narkomanii w Gminie Miasto ┼Üwidnica na 2018 rok.
    Projekt dofinansowany ze ┼Ťrodk├│w Fundacji Wawel z Rodzin─ů.
    Dofinansowano ze ┼Ťrodk├│w Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodz─ůcych z Funduszu Promocji Kultury.
    Partnerem projektu jest Agencja Pracy Smartwork.

     

    Zapewnienie wk┼éad├│w w┼éasnych do projekt├│w oraz realizacja zaj─Ö─ç na dw├│ch nowych podw├│rkach jest mo┼╝liwa dzi─Öki wp┼éatom os├│b wspieraj─ůcych nas w ramach zbi├│rki internetowej i zbi├│rki publicznej do puszek, bardzo dzi─Ökujemy!

     

    fot. Marta Sobala

  • W 2018 roku, ju┼╝ po raz trzeci z rz─Ödu, go┼Ťcili┼Ťmy z projektem ÔÇ×Lato na podw├│rkuÔÇŁ na wybranych podw├│rkach w ┼Üwidnicy, gdzie przez ca┼ée lato odbywa┼éy si─Ö bezp┼éatne animacje i zaj─Öcia edukacyjne r├│┼╝nego rodzaju, wszystkie prowadzone przez do┼Ťwiadczony zesp├│┼é pedagog├│w i animator├│w kultury. Zesz┼éoroczna edycja zosta┼éa zorganizowana we wsp├│┼épracy z Wydzia┼éem Spraw Spo┼éecznych i Polityki Socjalnej Urz─Ödu Miejskiego w ┼Üwidnicy. W programie podw├│rkowych spotka┼ä znalaz┼éy si─Ö zaj─Öcia profilaktyczne, animacyjne, plastyczne, artystyczne, sensoryczne oraz sportowe adresowane do najm┼éodszych mieszka┼äc├│w naszego miasta.

     

    ÔÇ×Lato na podw├│rkuÔÇŁ to projekt z zakresu animacji kultury i rewitalizacji spo┼éecznej, kt├│rego zamys┼éem jest wykorzystanie metod animacyjnych i r├│┼╝norodnych ┼Ťrodk├│w wyrazu artystycznego w procesie zmiany spo┼éecznej. Jednak przede wszystkim jest to projekt, w kt├│rym ┼Ťwidniczanie wsp├│lnie robi─ů co┼Ť warto┼Ťciowego dla dzieci w swoim najbli┼╝szym otoczeniu. W 2018 roku animatorzy i wolontariusze odwiedzili podw├│rka a┼╝ 24 razy, z przygotowanych zaj─Ö─ç skorzysta┼éo ponad 400 dzieci, w wieku od 2 do kilkunastu lat. W ramach trzeciej edycji projektu przygotowali┼Ťmy tak┼╝e specjaln─ů ofert─Ö szkole┼ä dla naszych animator├│w i wolontariuszy, wspieraj─ůc tym samym rozw├│j ich umiej─Ötno┼Ťci i kompetencji.

     

    Jak pracowali┼Ťmy na ┼Ťwidnickich podw├│rkach? Naszym animatorom jak zwykle nie zabrak┼éo kreatywnych pomys┼é├│w. Powsta┼éa india┼äska wioska, wulkan, kt├│ry naprawd─Ö wybucha┼é, odby┼éy si─Ö wy┼Ťcigi w workach, budowanie miasta z karton├│w i tradycyjne gry podw├│rkowe. Dzieci uczy┼éy si─Ö tak┼╝e ta┼äca oraz j─Özyka angielskiego. Dzi─Öki wsp├│lnej pracy mieszka┼äc├│w, wolontariuszy i partner├│w kultura w wielu przejawach zn├│w zago┼Ťci┼é w przestrzeni ┼Üwidnicy ÔÇô przestrzeni nam najbli┼╝szej, codziennej, podw├│rkowej. G┼é─Öboko wierzymy, ┼╝e w┼éa┼Ťnie dzi─Öki tego typu inicjatywom mo┼╝liwe jest budowanie spo┼éeczno┼Ťci opartej na empatii i wi─Öziach mi─Ödzyludzkich, a zaanga┼╝owanie ┼Ťwidniczan motywuje nas do dalszej pracy z najm┼éodszymi.

     

    Dzia┼éanie by┼éo dofinansowane jest ze ┼Ťrodk├│w pochodz─ůcych z op┼éat za sprzeda┼╝ alkoholu w ramach realizacji zada┼ä Programu Profilaktyki i Rozwi─ůzywania Problem├│w Alkoholowych i Narkomanii w Gminie Miasto ┼Üwidnica na 2018 rok.

     

    fot. Kalina ┼╗aczek

  • Po raz drugi Lato zago┼Ťci┼éo na ┼Ťwidnickich podw├│rkach. Kreatywne zaj─Öcia dla dzieci odbywa┼éy si─Ö bezpo┼Ťrednio na podw├│rkach, na obszarach zdiagnozowanych jako trudne spo┼éecznie (ulica Przechodnia, ulica Gdy┼äska) oraz takich, kt├│re w toku realizacji projektu wskazywali nam sami mieszka┼äcy, ze wzgl─Ödu na du┼╝─ů ilo┼Ť─ç dzieci mieszkaj─ůcych w okolicy (Osiedle Zarzecze). Poprzez udzia┼é w zaj─Öciach dzieci zyska┼éy alternatyw─Ö dla sp─Ödzania wolnego czasu w wakacje. By┼éa to te┼╝ okazja do integracji, poznawania si─Ö nawzajem i zdobywania nowych umiej─Ötno┼Ťci.

     

    Nowym elementem projektu by┼éy r├│wnie┼╝ wyjazdy do miejsc wa┼╝nych dla polskiego dziedzictwa kulturowego i historycznego. Dzi─Öki realizacji projektu dzieci ze ┼Ťwidnickiej plac├│wki SPDC Serce pojecha┼éy na Wawel oraz do Hydropolis, dzieci z Soko┼éowska pod Wa┼ébrzychem mia┼éy okazj─Ö zobaczy─ç wroc┼éawskie Humanitarium a dzieci z L─ůdka Zdroju odwiedzi┼éy Teatr Lalek i Muzeum Pana Tadeusza.

     

    Program wyjazd├│w ka┼╝dorazowo by┼é dostosowany do zg┼éaszanych nam przez opiekun├│w preferencji. Dodatkowo ┼Ťwidniccy seniorzy mieli mo┼╝liwo┼Ť─ç wzi─Öcia udzia┼éu w spektaklu Zespo┼éu Pie┼Ťni i Ta┼äca ┼Ül─ůsk, kt├│ry odby┼é si─Ö w Ko┼Ťciele Pokoju w ┼Üwidnicy.

     

    Fot. Dorota Diakowska

  • Projekt ÔÇ×Lato na podw├│rkuÔÇŁ ma na celu zainicjowanie dzia┼éa┼ä z zakresu animacji i edukacji kulturalnej oraz upowszechniania kultury, wspieraj─ůcych proces wyr├│wnywania szans w dost─Öpie do kultury i edukacji kulturalnej dzieci i m┼éodzie┼╝y ze ┼Üwidnicy, w tym zw┼éaszcza z tych, kt├│re pochodz─ů z trudnych spo┼éecznie ┼Ťrodowisk.

     

    Dzia┼éaniami obj─Öli┼Ťmy cztery wybrane podw├│rka w centrum ┼Üwidnicy, na kt├│rych z naszej oferty mog┼éo skorzysta─ç jak najwi─Öcej dzieci. W ramach projektu skupili┼Ťmy si─Ö na organizowaniu ciekawych i warto┼Ťciowych dzia┼éa┼ä animacyjnych, edukacyjnych i artystycznych dla dzieci, ale przy tej okazji poznali┼Ťmy ich rodzic├│w i innych mieszka┼äc├│w okolicznych osiedli, dzi─Öki czemu mogli┼Ťmy bli┼╝ej pozna─ç ich sytuacj─Ö, potrzeby, problemy oraz wyzwania dnia codziennego. Obserwacja sposobu ich funkcjonowania oraz przeprowadzone z nimi rozmowy stanowi┼éy dla nas wa┼╝ny element diagnozy, niezb─Ödny w procesie rewitalizacji spo┼éecznej w tych konkretnych obszarach. Wsz─Ödzie spotykali┼Ťmy si─Ö z du┼╝ym zainteresowaniem i ciep┼éym przyj─Öciem, odzew na prowadzone dzia┼éania by┼é bardzo pozytywny.

     

    Udzia┼é we wszystkich zaj─Öciach mia┼é otwart─ů formu┼é─Ö, ka┼╝dy m├│g┼é si─Ö przy┼é─ůczy─ç, wszystkie zaj─Öcia odbywa┼éy si─Ö bezp┼éatnie. Na podw├│rkach, na kt├│rych planowali┼Ťmy w danym tygodniu dzia┼éania, 2 ÔÇô 3 dni wcze┼Ťniej wieszali┼Ťmy charakterystyczne plakaty z ┼╝├│┼étym misiem i balonikami. Zapewnili┼Ťmy r├│wnie┼╝ pocz─Östunek podczas animacji ÔÇô by┼éy bowiem podw├│rka, gdzie dzieci przychodzi┼éy do nas po prostu g┼éodne. Zawsze na miejscu starali┼Ťmy si─Ö wi─Öc mie─ç kanapki, lemoniad─Ö i owoce. Regularne pojawianie si─Ö na kilku wybranych podw├│rkach pozwoli┼éo nam nawi─ůza─ç przyja┼║nie, zdoby─ç zaufanie rodzic├│w, pozna─ç kontekst lokalny oraz sytuacj─Ö danej mikrospo┼éeczno┼Ťci.

     

    W ramach projektu zrealizowali┼Ťmy 150 godzin animacji. Przez ca┼ée wakacje z naszej oferty skorzysta┼éo niemal 200 dzieci. Dla wielu spo┼Ťr├│d tych dzieci by┼é to jedyny kontakt z kultur─ů przez ca┼ée wakacje. W ramach naszych podw├│rkowych zaj─Ö─ç odby┼éy si─Ö min. warsztaty budowania z karton├│w, lekcje ta┼äca, konkursy talent├│w, animacje typu klanza, gry i zabawy podw├│rkowe, pikniki s─ůsiedzkie, zaj─Öcia plastyczne, projekcje filmowe. Wszystkie te zaj─Öcia spe┼énia┼éy funkcj─Ö integracyjn─ů, jednocze┼Ťnie pozwalaj─ůc na rozwijanie nowych umiej─Ötno┼Ťci i talent├│w oraz nauk─Ö funkcjonowania w otoczeniu spo┼éecznym.

     

    Przeprowadzona przez nas diagnoza nie sko┼äczy┼éa si─Ö na etapie researchu, mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e prowadzili┼Ťmy j─ů przez ca┼éy czas trwania projektu, poznaj─ůc coraz lepiej ┼Ťrodowisko, w kt├│rym pracowali┼Ťmy, zdobywaj─ůc zaufanie. Zdobyte w ten spos├│b informacje pomog─ů nam lepiej planowa─ç dzia┼éania w kolejnych latach, tak aby by┼éy adekwatne do potrzeb i oczekiwa┼ä naszych odbiorc├│w i aby┼Ťmy mogli dociera─ç z nimi do tych najbardziej potrzebuj─ůcych.

     

    Projekt był realizowany w ramach dofinansowania przyznanego przez Gminę Miasto Świdnica.