Wro─ç
Dalej

Projekt ┼üadne Historie to efekt wsp├│┼épracy pomi─Ödzy Fundacj─ů PwC ÔÇô darczy┼äc─ů a Fundacj─ů ┼üadne Historie, realizatorem dzia┼éa┼ä.

 

Razem mo┼╝emy wi─Öcej to motyw przewodni adekwatny do wsp├│┼éczesnej rzeczywisto┼Ťci a nasz wsp├│lny projekt to dow├│d na poszerzanie perspektyw o wsp├│┼éuczestnictwo organizacji pozarz─ůdowych i kapita┼éu pochodz─ůcego z biznesu.

 

Grupa młodzieży spaceruje po ogrodzie botanicznym.
fot. Tatiana Kit

Na etapie pierwszych uzgodnie┼ä obop├│lnie zdecydowali┼Ťmy, ┼╝e dzia┼éania projektowe skierujemy do os├│b z Ukrainy, kt├│re mieszkaj─ů we Wroc┼éawiu od czasu wybuchu wojny w Ukrainie i s─ů naszymi s─ůsiadkami i s─ůsiadami. Fundacja ┼üadne Historie od marca 2022 aktywnie wspiera procesy integracyjno-adaptacyjne w mi─Ödzykulturowych spo┼éeczno┼Ťciach ÔÇô lokalnie na terenie wroc┼éawskiego osiedla Plac Grunwaldzki oraz w ┼Üwidnicy. W przypadku dzia┼éa┼ä wroc┼éawskich istotne by┼éo zapewnienie ci─ůg┼éo┼Ťci dzia┼éa┼ä na rzecz pog┼é─Öbiania wi─Özi z spo┼éeczno┼Ťci─ů ukrai┼äsk─ů i kontynuacja spotka┼ä w nurcie edukacji mi─Ödzykulturowej.

 

Przywo┼éa─ç pozytywn─ů zmian─Ö

 

Dokona─ç zwrotu w postawie os├│b po traumie to proces, kt├│ry potrzebuje czasu. Nie jeste┼Ťmy terapeutami lecz wiemy, ┼╝e nasze dzia┼éania przyczyniaj─ů si─Ö do polepszenia codzienno┼Ťci. Jak to zrobili┼Ťmy? Wspierali┼Ťmy w integracji i funkcjonowaniu w lokalnym otoczeniu, stworzyli┼Ťmy warunki do rozwoju relacji r├│wie┼Ťniczych, samoorganizacji, samopomocy i samodzielno┼Ťci. Zadbali┼Ťmy o og├│ln─ů popraw─Ö nastroju, czy kondycji psychiczno-spo┼éecznej.

 

Super bohaterki i bohaterzy, czyli kim s─ů uczestnicy

 

W formule spacer├│w edukacyjnych by┼éy to w szczeg├│lno┼Ťci dzieci ukrai┼äskie ucz─Öszczaj─ůce do Szko┼éy Podstawowej nr 84, Szko┼éy Podstawowej nr 12 oraz Szko┼éy Podstawowej nr 91 oraz cz─Ö┼Ťciowo dzieci polskie, co wp┼éywa pozytywnie na proces integracji grupy r├│wie┼Ťniczej ÔÇô kluczowy dla poprawy samopoczucia i dobrostanu zar├│wno dzieci z do┼Ťwiadczeniem uchod┼║czym, jak i ich koleg├│w i kole┼╝anek ze szk├│┼é.

 

Doros┼ée kobiety reprezentuj─ůce spo┼éeczno┼Ť─ç ukrai┼äsk─ů ÔÇô to uczestniczki w formule Kr─Ögi Kobiet w j─Özyku ukrai┼äskim.

 

Trzy areny działań

 

  • Kr─ůg Kobiet ÔÇô odwaga, otucha i ┼ŤmiechKr─Ögi s─ů dobroczynn─ů i terapeutyczn─ů form─ů bycia w rozmowie. Kr─ůg przede wszystkim uczy s┼éucha─ç ÔÇö siebie i swoich potrzeb, uczy zauwa┼╝a─ç emocje. Kr─ůg to miejsce na bezpo┼Ťrednio┼Ť─ç i naturalno┼Ť─ç czy dowcip. Spotykaj─ůc si─Ö we wsp├│lnej przestrzeni i dziel─ůc si─Ö sob─ů z innymi, do┼Ťwiadczamy rozmycia iluzji odmienno┼Ťci. Niezale┼╝nie jak wiele nas r├│┼╝ni, jeszcze wi─Öcej nas ┼é─ůczy. Wybrane tematy na kr─ůg dotyczy┼éy rozbudzania tw├│rczo┼Ťci u doros┼éych i by┼éy form─ů arteterapii na pierwszym spotkaniu. Si┼éa opowie┼Ťci i narracji ka┼╝dej z uczestniczek dotycz─ůcej poczucia sensu w tu i teraz czy w rutynach codzienno┼Ťci to motyw drugiego spotkania. Swobodne dialogi o tym, co wzmacnia, co obecnie kszta┼étuje. Kr─Ögi odby┼éy si─Ö w kwietniu i maju ÔÇô ┼é─ůcznie 14 kobiet wzi─Ö┼éo udzia┼é. Kr─ůg z za┼éo┼╝enia jest kameralnym spotkaniem do 10 kobiet. Prowadz─ůca jest w sta┼éym kontakcie z uczestniczkami od listopada 2022, kiedy zainicjowali┼Ťmy cykl i jest to grupa ponad dwudziestu kobiet wymiennie uczestnicz─ůca w spotkaniach.

 

Trzy kobiety rysuj─ů mandal─Ö na roz┼éo┼╝onym na pod┼éodze papierze. Wok├│┼é nich porozrzucane s─ů kredki i mazaki.
fot. Marta Sobala
  • Edukacja outdoorowa ÔÇô edukacja w przyrodzie dla dzieci i m┼éodzie┼╝yAtrakcyjna i przyjazna dla uczni├│w formu┼éa umo┼╝liwi┼éa wyprowadzenie procesu nauczania i uczenia si─Ö poza ┼Ťciany szkolnej sali. Po rozpoznaniu potrzeb poprzez wywiady z opiekunami wytypowali┼Ťmy miejsca wycieczek. Postanowili┼Ťmy, ┼╝e postrzeganie i rozumienie roli przyrody i otaczaj─ůcego nas ┼Ťrodowiska to radykalnie wa┼╝ny i aktualny temat i tutaj dowiemy si─Ö wi─Öcej. Przewodnicy przyrodnicy stali si─Ö inspiratorami, mentorami, w procesie zdobywania informacji. ─ćwiczyli┼Ťmy te┼╝ kompetencje mi─Ökkie ÔÇô umiej─Ötno┼Ťci wsp├│┼épracy, negocjowania, czy zarz─ůdzania zasobami grupy. Pierwsze wyj┼Ťcie zrealizowali┼Ťmy w Odra Centrum ÔÇô miejscu spotka┼ä na wodzie przy Mo┼Ťcie Grunwaldzkim. Grupa dowiedzia┼éa si─Ö, dlaczego i jak dba─ç o rzeki. Odbyli┼Ťmy te┼╝ kr├│tk─ů wypraw─ů wzd┼éu┼╝ rzeki O┼éawa. Przygl─ůdali┼Ťmy si─Ö przyrodzie w mie┼Ťcie i zastanawiali┼Ťmy, jakie mamy relacje z otaczaj─ůc─ů nas natur─ů i rzek─ů oraz ile o niej wiemy, wiedza przyrodnicza dos┼éownie otacza nas z ka┼╝dej strony. Uczestnicy dowiedzieli si─Ö m.in. jakie funkcje kiedy┼Ť i wsp├│┼écze┼Ťnie maj─ů rzeki, po co potrzebny jest mie┼Ťcie wiatr, co to jest retencja wody, dlaczego kraw─Ö┼╝niki przeszkadzaj─ů ro┼Ťlinom i ile mamy zapas├│w wody dla Wroc┼éawia. Ogr├│d Botaniczny Uniwersytetu Wroc┼éawskiego to druga bezpieczna przestrze┼ä i a┼╝ trzy pi─Ökne, zr├│wnowa┼╝one przygody. Zaczarowany ┼Ťwiat w ┼Ťrodku miasta. Lekcja edukacyjna w takim miejscu to prawdziwe wytchnienie dla ka┼╝dego umys┼éu. Przewodniczka z Ogrodu Botanicznego przygotowa┼éa ma┼éy atlas ro┼Ťlin, kt├│ry dzieci uzupe┼énia┼éy podczas oprowadzania. Ka┼╝dy znalaz┼é swoj─ů ro┼Ťlin─Ö imienniczk─Ö ÔÇô zaczynaj─ůc─ů si─Ö od pierwszej litery imienia dziecka. Prze┼╝yli┼Ťmy sza┼é kolor├│w i ciernie kaktus├│w, dotykali┼Ťmy kory drzew. Warto w takie miejsca wraca─ç, szczeg├│lnie z nieocenion─ů pomoc─ů os├│b wolontariackich z firmy PwC. Kadra nauczycielska wyrazi┼éa wielkie podzi─Ökowanie za mo┼╝liwo┼Ť─ç uczestnictwa w wycieczkach: ÔÇ×Bardzo dzi─Ökuj─Ö za zorganizowanie ciekawych zaj─Ö─ç w Ogrodzie Botanicznym ÔÇô dzieciom podoba┼éo si─Ö. Pani przewodnik dobrze poprowadzi┼éa zaj─Öcia. Prosz─Ö podzi─Ökowa─ç wolontariuszom, szczeg├│lnie Pani, kt├│ra odpowiada┼éa za sprawy organizacyjne ÔÇô wszystko dobrze i sprawnie by┼éo przeprowadzone. ┼╗ycz─Ö sukces├│w w dalszej pracy ÔÇô by─ç mo┼╝e uda si─Ö ponownie wsp├│┼épracowa─ç przy innym projekcieÔÇŁ. Zaobserwowali┼Ťmy, jak tego typy wyj┼Ťcia pokazuj─ů potrzeb─Ö wytchnienia tak┼╝e dla opiekunek klas i uzmys┼éowi┼éy jak cenn─ů rol─ů pe┼éni─ů adaptuj─ůc ukrai┼äskie do obecnego ┼Ťrodowiska. ┼ü─ůcznie wzi─Ö┼éo udzia┼é 78 dzieci i 8 os├│b z kadry nauczycielskiej.

 

  • Zaufana osoba ÔÇô Asystentka mi─ÖdzykulturowaTatiana Kit, mieszka we Wroc┼éawiu od 2018 i zna j─Özyk spo┼éeczno┼Ťci przybywaj─ůcej zza wschodniej granicy i jej kultur─Ö. Uko┼äczy┼éa kierunek stosunki mi─Ödzynarodowe na Uniwersytecie Wroc┼éawskim. Po uko┼äczeniu studi├│w by┼éa zdeterminowana, aby znale┼║─ç prac─Ö w organizacjach pozarz─ůdowych (đ░ je┼Ťli nie prac─Ö, to wolontariat), poniewa┼╝ by┼é to jej obszar zainteresowa┼ä podczas studi├│w. Poszerza kompetencje mi─Ödzykulturowe wsp├│┼épracuj─ůc z Fundacj─ů od czerwca 2022. Tatiana wys┼éuchuje osoby w kryzysie uchod┼║czym maj─ůc sta┼éy kontakt z ukrai┼äskoj─Özycznymi odbiorcami naszych inicjatyw. Istotnie podnosi ich komfort w pierwszych miesi─ůcach czy tygodniach w naszym kraju b─Öd─ůc zaufanym kontaktem. Tatiana opiekowa┼éa si─Ö przestrzeni─ů do edukacji i integracji prowadzon─ů dla dzieci na ulicy Nauczycielskiej 8/4, gdzie prowadzimy lekcje wyr├│wnawcze dla ukrai┼äskich dzieci oraz by┼éa pierwszym kontaktem w programie dla dzieci ukrai┼äskich mieszkaj─ůcych w Domu Asystenta Sezam. Wiele godzin jej pracy to rozmowy z rodzicami, opiekunami, rozpoznawanie nowych potrzeb i pr├│by znalezienia rozwi─ůza┼ä. Niebagatelne s─ů tak┼╝e t┼éumaczenia w ka┼╝dej formie, w tym symultaniczne, oraz pomoc w wype┼énianiu r├│┼╝nych dokument├│w urz─Ödowych.

 

Grupa dzieciak├│w spaceruje po ogrodzie botanicznym, przy okazji rozwi─ůzuj─ůc kreatywne zadania.
materiały organizatora

Spo┼éecznie odpowiedzialny pracodawca ÔÇô wolontariat pracowniczy

 

Dzi─Ökujemy za wsp├│┼éudzia┼é w projekcie koordynatorowi PwC ÔÇô Juliannie ┼Üpi─ůczce i wszystkim pracownikom firmy PwC, kt├│rzy zainteresowali si─Ö, dobrowolnie przy┼é─ůczyli si─Ö i uczestniczyli w roli wolontariuszy w naszych dzia┼éaniach. Olga, Monika, Natalia, Agnieszka, Adam i Kasia jeste┼Ťmy wdzi─Öczni za po┼Ťwi─Öcenie waszego czasu i asystowanie grupom podczas wycieczek. Dzi─Ökujemy za Wasz─ů otwarto┼Ť─ç i wsp├│┼étworzenie przyjaznej atmosfery. Mamy nadziej─Ö, ┼╝e zach─Öcili┼Ťmy Was do wzi─Öcia udzia┼éu ponownie i gor─ůco zapraszamy do uczestnictwa w naszych inicjatywach.

Nad realizacj─ů za┼éo┼╝e┼ä finansowych i merytorycznych zgodnie z zaplanowanym i uzgodnionym przez strony bud┼╝etem czuwali Krzysztof Bielaszka i Katarzyna Pela z Fundacji ┼üadne Historie.

 

Dane projektowe

 

Lp. Data wydarzenia Rodzaj wydarzenia Miejsce Ilo┼Ť─ç os├│b Wolontariusze PwC
1 28.04, godz. 18.00-20.30 Kr─Ögi Kobiet w j─Özyku ukrai┼äskim Centrum Aktywno┼Ťci Lokalnej 9 kobiet n/d
2 17.05, godz. 12.00-13.30 ÔÇ×Poznaj rzek─Ö w Odra CentrumÔÇŁ lekcja edukacyjna z wypraw─ů nad O┼éawk─Ö Odra Centrum 20 dzieci z SP 84, 2 nauczycielki Olga
3 18.05 godz. 10.00-11.30 Ogr├│d Botaniczny ÔÇ×Wiosna w pe┼éniÔÇŁ zwiedzanie z przewodnikiem Ogr├│d Botaniczny 19 dzieci z SP 12, dwie nauczycielki Monika
4 26.05, godz. 18.00-20.30 Kr─Ögi Kobiet w j─Özyku ukrai┼äskim Centrum Aktywno┼Ťci Lokalnej 5 kobiet n/d
5 07.06, godz. 10.00-11.30 Ogr├│d Botaniczny ÔÇ×Wiosna w pe┼éniÔÇŁ zwiedzanie z przewodnikiem Ogr├│d Botaniczny 23 dzieci, z SP 84, 2 nauczycielki Natalia, Agnieszka
6 14.06, godz. 10.00-11.30 Ogr├│d Botaniczny ÔÇ×Wiosna w pe┼éniÔÇŁ zwiedzanie z przewodnikiem Ogr├│d Botaniczny 16 dzieci z SP 91, 2 nauczycielki Adam, Kasia
7 pon ÔÇô ┼Ťroda 15.00 -19.00, czwartek 10.00-17.00, dwa miesi─ůce Dy┼╝ury asystentki mi─Ödzykulturowej Nauczycielska 8/4, Centrum Aktywno┼Ťci Lokalnej n/d n/d

 

Cztery kobiety siedz─ů na ziemi. Przed nimi w kr─Ögu na pod┼éodze ustawione ┼Ťwieczki, kwiaty i ozdoby. Kobiety ┼Ťmiej─ů si─Ö,
fot. Alona Bondarenko

 

O Fundacji Ładne Historie:
Fundacja ┼üadne Historie dzia┼éa na Dolnym ┼Ül─ůsku. Dzia┼éamy w obszarze kultury, edukacji, animacji i dost─Öpno┼Ťci. Realizujemy autorskie programy dla dzieci i m┼éodzie┼╝y (ÔÇ×Lato na podw├│rkuÔÇŁ w ┼Üwidnicy i ÔÇ×Centrum Rozwoju i Aktywno┼Ťci Dzieci i M┼éodzie┼╝yÔÇŁ we Wroc┼éawiu), kreatywne warsztaty i inspiruj─ůce spotkania dla doros┼éych i os├│b starszych (Plac Grunwaldzki OD NOWA we Wroc┼éawiu).

Wa┼╝nym obszarem naszej pracy jest dost─Öpno┼Ť─ç kultury i turystyki dla os├│b z niepe┼énosprawno┼Ťciami i ich rodzin (ÔÇ×┼ü─ůcz─ů nas g├│ryÔÇŁ) ÔÇô tworzymy programy z obszaru opieki wytchnieniowej i turystyki spo┼éecznej, obejmuj─ůce nie tylko osoby z niepe┼énosprawno┼Ťciami, ale przede wszystkim ich rodziny. Niezwykle istotne s─ů dla nas tak┼╝e dzia┼éania mi─Ödzykulturowe, niezb─Ödne w pracy na rzecz wsp├│lnot lokalnych ÔÇô zw┼éaszcza obecnie.

Wierzymy w ide─Ö s─ůsiedztwa jako spoiwa i odno┼Ťnika dla wzajemnych relacji i wcielamy j─ů aktywnie, czy to realizuj─ůc podw├│rkowe zaj─Öcia w ┼Üwidnicy, czy prowadz─ůc Centrum Aktywno┼Ťci Lokalnej na os. Pl. Grunwaldzki we Wroc┼éawiu. Inspirujemy do wsp├│┼édzia┼éania, wzbudzamy kreatywno┼Ť─ç i zach─Öcamy do tworzenia, uczymy wzajemnego szacunku i empatii, mobilizujemy lokalne spo┼éeczno┼Ťci i tworzymy wci─ů┼╝ rosn─ůc─ů grup─Ö os├│b, kt├│re chc─ů zrobi─ç co┼Ť dla innych.